Is Mango gezond?

Gemiddelde leestijd: 24 minuten
is mango gezond

Is Mango gezond? De mango (Mangifera indica), ook wel ‘de koning der vruchten’ genoemd, is na bananen qua volume de op één na grootste tropische fruitoogst ter wereld. Het staat op de vierde plaats van het totale fruit dat wordt geconsumeerd na bananen, citrusvruchten en appels.

Tegenwoordig zijn mango’s wereldwijd geliefd vanwege hun smaak, maar ze hebben ook een rijke geschiedenis en bezitten een grote voedingswaarde. Maar is mango gezond? Wij geven je het antwoord op alle vragen aangaande of mango gezond voor je is. Lees dus zeker verder en ontdek alles over de mango!

Inhoudsopgave

De rijke geschiedenis van mango

Fossiel bewijs in India, Bangladesh en Myanmar (Birma) suggereert dat ze ongeveer 30 miljoen jaar oud zijn. Hun populariteit in die regio wordt weerspiegeld in het legendarische verhaal over Boeddha, die een mangobos als geschenk kreeg zodat hij in de schaduw kon mediteren en rusten.

De rest van de wereld ontdekte mango’s toen boeddhistische monniken in de 4e en 5e eeuw voor Christus mango-planten meenamen op reizen naar Oost-Azië. Nog eens 2000 jaar later, in de 15e eeuw, ontdekten Portugese ontdekkingsreizigers het fruit en brachten het naar de rest van de wereld.

Met een wereldproductie van meer dan 18 miljoen ton per jaar behoort de mango tot de meest populaire fruitsoorten ter wereld. Mexico is de grootste producent van dit heerlijke eten vanwege de populariteit in de Verenigde Staten, Midden-Amerika en het Caribisch gebied. Er worden wereldwijd meer dan 50 soorten mango’s verkocht.

De mangoboom

De mangoboom is een dichtbegroeide boom die het hele jaar door groen blijft, waaronder enkele variëteiten die tot 20 m hoog worden en 400 jaar of langer leven. Eenmaal gevestigd, dient de boom als een nuttig windscherm, een aantrekkelijke schaduwboom en als sierlijke toevoeging in vele tuinen met heerlijk geurende bloemen.

De groei van mangobomen wordt drie tot vijf keer per jaar gekenmerkt door nieuwe bronsroze bladeren. Deze worden groen op volwassen leeftijd. Bloemen worden geproduceerd op eindstandige pluimen, tijdens het vroege deel van het droge seizoen in de tropen en tijdens de lente in de warmere gematigde streken.

Mangobomen zijn een van de gemakkelijkste fruitbomen om in het juiste klimaat te kweken. Ze presteren het beste in de volle zon, en in landen met natte zomers en droge winters. De bomen hebben ongeveer vijf jaar nodig voordat ze hun eerste vruchten dragen.

Soorten mango

Mango’s bestaan ​​al meer dan 5000 jaar en komen uit dezelfde botanische familie als cashewnoten. Er zijn meer dan 1000 soorten mango’s over de hele wereld, waarvan er verschillende tijdens het hoogseizoen in winkels verschijnen. De meest populaire variëteiten komen uit Azië en Australië.

Mango boom

Mango in voeding

Mango die nog onrijp is, wordt gebruikt in augurken, chutneys en salades of gewoon vers geconsumeerd. Maar wanneer je een zoete toepassing wilt, moet je suiker (of een andere zoetstof) aan onrijpe mango toevoegen. Een extra zoete smaak zal de zuurgraad perfect bedekken. Je kunt het koken met suikerstroop of macereren. Daarna is puree waarschijnlijk het beste, omdat je hardzure stukjes in zoete saus wilt vermijden. Vanaf dat moment is enkel je fantasie de limiet.

Je kunt er bijvoorbeeld confituur van maken, een op yoghurt gebaseerde smoothie of sorbet – alles is mogelijk. De smaak zal echter niet optimaal zijn, want onrijp fruit is niet alleen zuur, het heeft nog niet zijn volle aroma. Toch zal het werken – niet zo goed als een rijpe mango, maar het komt wel goed. Maar een zoete smaak toevoegen, is niet de enige optie.

Het klassieke gebruik voor een onrijpe mango is om zijn zuurheid goed te gebruiken en een mangochutney te bereiden. Nogmaals, je kunt traditioneel blijven en het puur maken, of experimenteren met extra fruit- en kruidencombinaties. Gebruik vervolgens de chutney dan als dipsaus voor hartige gerechten.

Rijpe mango wordt rauw gegeten, als dessert of in salades. Rijpe mango kun je ook eenvoudig ingevriezen en dehydrateren. Ook van rijpe mango kun je confituur maken of heerlijk vruchtensap. Bovendien kun je het sap in yoghurt of ijs verwerken. Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Het gebruik van mango in gerechten en dranken is eindeloos.

De Voedingswaarde van de Mango Vrucht

Of mango gezond is? De mango is een goede bron van vitamine A en C en mineralen. Mango’s bevatten ook meer bètacaroteen dan welk ander fruit dan ook en zijn een rijke bron van vezels en kalium. Dus, is mango gezond? Absoluut!

Het oude gezegde: ‘een appel per dag houdt de dokter weg’, geldt ook voor mango’s. De reden hiervoor is omdat ze, net als appels, gewoon tot de rand gevuld zijn met goedheid. Mango’s bevatten veel energie, weinig vet en zijn een geweldige bron van calcium en vitamines die essentieel zijn voor een goede gezondheid.

De Vitamine in een Mango

Een portie van 200 g rijpe mango (het equivalent van minder dan één mango) bied je tot driemaal je aanbevolen dagelijkse inname van vitamine A en vitamine C. Vitamine C, een antioxidant die belangrijk is om het lichaam te beschermen tegen infectie, is vereist in de vorm van collageen, een eiwit dat structuur geeft aan botten, kraakbeen, spieren en bloedvaten. Vitamine C helpt ook bij de opname van ijzer, noodzakelijk voor het transport van zuurstof van de longen naar cellen door het hele lichaam.

En het goede nieuws stopt hier niet! Mango’s bevatten ook meer bètacaroteen dan welk ander fruit dan ook en zijn een rijke bron van vezels en kalium. Bètacaroteen is een krachtige antioxidant die het lichaam kan helpen beschermen tegen ziekten en ook de tekenen van veroudering kan bestrijden door te helpen bij de groei en het herstel van cellen, weefsels en huid.

Hieronder nog een mooi en handig overzicht met de vitamines die in de mango vrucht zitten:

Per 100 grMango
Vitamine A (mg)0,1
Vitamine B1 (mg)0,028
Vitamine B2 (mg)0,038
Vitamine B3 (mg)0,669
Vitamine B6 (ug)119
Vitamine B11 (ug)43
Vitamine C (mg)36
Vitamine E (mg)1,1
Vitamine K (ug)4,2

Hoeveel calorieën zitten er in een Mango?

Als je je zomer probeert vorm te geven, zijn mango’s ideaal als tussendoortje of als onderdeel van een gezonde maaltijd. Een halve mango bevat slechts 60 calorieën en omdat mango’s een lage gisting hebben, komt het grootste deel van hun energie uit koolhydraten die langzaam in het lichaam worden opgenomen, waardoor de bloedsuikerspiegel gezond blijft en je langer tevreden blijft.

Goed nieuws dus voor wie bewust omgaat met zijn of haar gezondheid! Of je nu wat gewicht wilt verliezen of gewoon wilt genieten van een heerlijke zomerse traktatie, je tanden zetten in een sappige mango is de juiste keuze.

Hieronder zie je nog een mooi overzicht van de verdeling van de voedingswaarde van de mango vrucht:

Per 100 grMango
Kcal:61
Kj259
Water (gr)83,3
Eiwit (gr)1,1
Koolhydraten (gr)12,8
– waarvan Suikers (gr)12,2
Vet (gr)0,3
– waarvan verzadigd (gr)
Vezels (gr)1,5

Mango en Afvallen

Gezondheidsvoordelen van een Mango

Mango’s zijn een genot om te eten en zijn bij iedereen geliefd, maar dit zijn niet de enige redenen. Mango’s zijn buitengewoon gezond en hebben tal van gezondheidsvoordelen. Hieronder hebben we een aantal gezondheidsvoordelen van dit super fruit op een rijtje gezet:

1. Mango’s versterken je immuunsysteem

Het eten van mango’s versterkt je immuunsysteem. De reden hiervoor is dat de mango een grote hoeveelheid Vitamine A en Vitamine C bevat. Vitamine A en vitamine C zijn een weerstand vitamine. Uit onderzoek is gebleken dat Vitamine C de intensiteit en duur van een griep en verkoudheid kan verminderen.

2. Mango’s zorgen voor een betere spijsvertering

Uit onderzoek is gebleken dat mango’s het stofje pectine bevatten. Pectine is een geleiachtig stofje die de spijsvertering ondersteunt. Het stimuleert de groei van nuttige en goede darmbacteriën, welke nodig zijn voor een gezonde spijsvertering.

3. Mango’s helpen bij het vernieuwen van de huid

Het eten van mango’s kan acne verminderen. Uit onderzoek is gebleken dat mensen met acne minder Vitamine A, C en E in hun lichaam hebben. De mango vrucht is rijk aan al deze vitamines. Van Vitamine A en C zelfs in zeer grote hoeveelheden.

De mango kan ook bijdragen aan het vertragen van het verouderingsproces. Dit heeft te maken met de grote hoeveelheid vitamine C in mango. Vitamine C draagt namelijk bij aan de product van collageen. Dit is een lichaamseigen stofje die de huid stevig maakt. Tot slot kan Vitamine A ervoor zorgen dat je huid een gezonde gloed krijgt.

4. Het is goed voor de hersenen

Mango bevat vitamine B6. Vitamine B6 is van groot belang voor het behouden en het verbeteren van de hersenfunctie. Dit komt omdat vitamine B6 een ondersteunende werking heeft voor belangrijke neurotransmitters in ons breid. Deze neurotransmitters hebben effect op ons slaappatroon en bepalen mede ons humeur.

5. Een super geheugen

Aanvullend op het bovengenoemde gezondheidsvoordeel bevat mango ook het stofje glutaminezuur. Uit onderzoek is gebleken dat glutaminezuur ervoor kan zorgen dat het ons geheugen en mentale focus kan verbeteren. Het eten van mango’s kan helpen om je geheugen een boost te geven.

6. Verminderen het risico van kanker

De antioxidanten helpen bij het voorkomen van kanker. Bij een grote wetenschappelijke doorbraak bleek dat mango’s ook borstkanker kunnen voorkomen. Volgens onderzoekers van de Texas A&M University laat hun onderzoek zien dat mango helpt bij het stoppen van bepaalde darm- en borstkankercellen in het laboratorium

7. Het verlagen van je cholesterol

De mango vrucht bevat een stofje genaamd pectine. Het stofje pectine in combinatie met Vitamine C heeft een bewezen effect van het verlagen van je cholesterolgehalte. Deze combinatie heeft met name effect bij het verlagen van het slechte cholesterol, maar weinig effect op het goede cholesterol.

8. Het tegen gaan van verzuring van het lichaam

Heel veel producten die wij vandaag de dag consumeren hebben een verzurend effect op ons lichaam. Dit zijn producten zoals vlees, zuivel en bewerkte graanproducten. Het is daarom belangrijk om dit tegen te gaan met voedingsmiddelen die een alkaline werking hebben.

De mango vrucht is perfect om dit tegen te gaan. De vrucht bevat namelijk bepaalde zuren (appelzuur en wijnsteenzuur) die zeer effectief zijn in het tegengaan van verzuring van het lichaam.

9. Verminderen symptomen zonnesteek

Uit onderzoek is gebleken dat de sap van de mango een verkoelende werking heeft op het lichaam. Tijdens warme periodes kan het drinken van een groot glas water met mango sap een zonnesteek voorkomen. De sap van de mango heeft namelijk een verkoelend effect en het houdt je lichaam gehydrateerd.

10. Helpt bij het verkleinen van de kans op astma

Mango bevat een stofje genaamd bèta-caroteen. Dit stofje kan helpen om te ontwikkeling van astma tegen te gaan. Bèta-caroteen is namelijk een krachtige anti oxidant wat helpt in de strijd tegen schadelijke vrije radicalen. Deze schadelijke vrije radicalen spelen namelijk een rol bij het ontstaan van astma. Bèta-caroteen biedt ook bescherming tegen schadelijke UV-straling en het beschermt de ogen.

Tot slot is Bèta-caroteen een voorloper van Vitamine A. Dit houdt in dat ons lichaam met dit stofje zelf vitamine A kan aanmaken. Je vindt dit gezonde stofje onder andere in meloen en abrikoos.

11. Verbetering van het gezichtsvermogen

Zoals we hierboven al kort hebben vermeld heeft mango een positieve werking op de bescherming van je ogen. Dit komt door de hoeveelheid Vitamine A. BIj een tekort aan Vitamine A kun je droge ogen krijgen en kan er nachtblindheid ontstaan.

De mango bevat ook nog een stofje genaamd zeaxanthine. Dit is ook een antioxidant maar dit stofje kan schade aan het oog door vrije radicalen helpen voorkomen. Tot slot kan zeaxanthine ervoor zorgen dat schadelijk blauw licht gefilterd wordt. Het blauwe licht komt van onze telefoons, laptops en tablet. Iets wat vandaag de dag in ieder huishouden wel te vinden is.

12. Goed voor je libido

Mango’s zijn een bron van Vitamine E. Vitamine E heeft een positief effect op je uithoudingsvermogen en op je libido. Je lichaam heeft een grotere hoeveelheid kalium en magnesium nodig om bepaalde hormonen te producten die van belang zijn voor je libido. Gelukkig bevat de mango een ruimte hoeveelheid van deze mineralen.

13. Mango is rijk aan ijzer

Mango bevat niet alleen heel veel verschillende soorten vitamines, maar de mango vrucht is ook rijk aan ijzer. Wanneer je aan bloedarmoede lijdt dan is het dagelijks eten van een mango een gezonde manier om het ijzertekort in je lichaam aan te vullen.

Onthoud wel dat plantaardige bronnen van ijzer niet zo effectief worden opgenomen door het lichaam dan dierlijke bronnen van ijzer. Plantaardige bronnen van ijzer zijn wel gezonder maar je moet er meer van eten om hetzelfde effect te bereiken.

14. Mango gezond voor de lever

In een onderzoek is 2007 werd er Mango gegeven aan muizen met leverschade. Uit het onderzoek is gebleken dat wanneer de muizen de mango aten, hun lever sneller herstelde van schade. Het verlaag de oxidatieve-stressniveau en het totaal aantal antioxidanten stijgt door het eten van Mango.

15. Mango voor het slapen

Uit onderzoek is gebleken dat Mango kan helpen om goed in slaap te komen. Mango is namelijk rijk aan het eiwit genaamd Tryptofaan. Het lichaam zet Tryptofaan om in onder andere Melatonine. Dit hormoon is van groot belang om in te kunnen slapen en door te slapen.

Hoe mango vers kiezen?

Het selecteren van een mango in de winkel is vergelijkbaar met de jacht op de perfecte avocado. Als het fruit te zacht aanvoelt, is de mango voorbij zijn beste tijd en als de mango te hard is, is deze nog niet rijp. Hoe bepaal je of je een perfecte mango in je handen hebt? Heel eenvoudig, kijk niet zozeer naar de kleur, maar naar een fruitig aroma aan het uiteinde van de stengel om te bepalen of een mango klaar is om te eten.

En nog een extra tip: onrijpe mango’s moeten bij kamertemperatuur worden bewaard om zachter en zoeter te worden. Eenmaal rijp, kunnen deze in de koelkast worden bewaard waar ze vijf dagen ongesneden kunnen blijven.

fruitmarkt

Hoe eet je een Mango?

Misschien vind je dit wel een rare vraag om je dit af te vragen maar hoe eet je eigenlijk een abrikoos?

Uiteraard zeggen beelden meer dan woorden! Vandaar dat we hieronder een zeer handig instructiefilmpje hebben weergegeven zodat je kan zien hoe het beste een mango kan schillen, schoonmaken en eten.

Is de schil van een Mango giftig?

Bij een appel is het zo dat wanneer je de complete appel inclusief schil eet, dat dit veel voedzamer is. Uit recent onderzoek is dit zelfs gebleken voor de overheerlijke kiwi. Maar hoe zit het dan met de mango?

Het kan nogal een flink taak zijn om een mango te schillen, dan zou het vrij makkelijk zijn als je de schil gewoon zou kunnen opeten. Toch is dat geen goed idee, want dit is namelijk niet zo gezond voor je.

Vanuit onderzoek is gebleken dat dit niet al te gezond voor je kan zijn. De schil van een Mango bevat namelijk het stofje urushiol. Dit stofje kan namelijk zorgen voor een allergische reactie.

Het is gelukkig niet zo dat als je een mango aanraakt dat je direct last kan krijgen van een allergische reactie, mits je specifiek allergisch bent voor gifsumak of voor een giftige eik. Is dit wel zo het geval, dan moet je dus extra voorzichtig zijn met mango’s.

Mango en afvallen

Het antwoord op de vraag ‘is mango gezond’ heb je al, maar hoe zit het met mango en afvallen? Het vervangen van ongezond voedsel door mango kan je zeker helpen om de extra calorieën over te slaan en af ​​te vallen. Een studie gepubliceerd in het “Nutrition Research” wees uit dat zwaarlijvige mensen die meer fruit aten meer gewicht verloren dan mensen die minder fruit aten. Tegen het einde van zes maanden verloren mensen die meer fruit aten 0,3 kilo meer gewicht dan mensen die minder aten of helemaal geen fruit aten.

1. Mango is fruit met een laag energiegehalte

Verschillende studies beweren dat voedingsmiddelen met een weinig calorieën per gram geweldig voedsel zijn om af te vallen. Mango’s bevatten 0,6 calorieën per gram, waardoor het fruit dus ideaal is om af te vallen.

2. Vezelgehalte

Het is geen geheim meer dat voedingsmiddelen met een hoog vezelgehalte geweldig zijn om af te vallen. Vezel verhoogt het gevoel van volheid en vermindert de opname van micronutriënten zoals vetten en koolhydraten. Een portie mango heeft 2,6 gram vezels, dat is 10 procent van de dagelijkse hoeveelheid die je nodig hebt.

3. Mango en Calorieën

Het eten van mango’s helpt je niet echt om af te vallen als je er meer van eet dan goed voor je is. Probeer liever je ongezonde snacks te vervangen door deze heerlijke vrucht voor succesvolle afslankresultaten.

Volg een bewezen manier om snel en effectief af te vallen

We zijn nu enorm diep ingegaan op de mango super vrucht. Waar komen deze overheerlijke vruchten oorspronkelijk vandaan, welke soorten mango’s er zijn en hoe je deze vrucht kunt verwerken in je voeding. De mango is daarbuiten ook rijk aan talloze vitamines en mineralen welke een zeer grote positieve impact hebben op je gezondheid.

Uiteindelijk hebben we ook nog gekeken naar wat de mango kan betekenen in de strijd om snel en effectief af te vallen. De mango blijkt ook zijn steentje bij te dragen als het gaat om afvallen.

Maar wat nou als ik je vertel dat wij een product hebben die meer doet dan alleen maar “een steentje bij dragen”?

Een product wat jou van A tot Z helpt om snel en effectief af te vallen. Een product met een complete handleiding en +100 overheerlijke recepten die snel en gemakkelijk te bereiden zijn.

Dit product heet de Afslank Receptenbijbel en het is gemaakt door Oscar Helm.

Inmiddels zijn +2650 tevreden klanten met succes al afgevallen met dit product. Wil je meer weten over dit geweldige product? Klik dan snel op de onderstaande knop.

JA! IK WIL GEZOND, MAKKELIJK EN SNEL AFVALLEN

BEKIJK DE BESTE MANIER OM GEZOND AF TE VALLEN

Heb je nog vragen of opmerkingen over de gezondheidsvoordelen van Mango’s? Laat dan nu een reactie achter!

Ryan Francis
Mijn naam is Ryan en ik heb een grote passie voor gezondheid en goede voeding. Dit was niet altijd zo. In mijn tiener jaren had ik last van overgewicht waardoor ik ook enorm onzeker was. Totdat ik er genoeg van had! Sinds mijn 18e ben ik begonnen met Fitness en is mijn gezondheid met stappen en sprongen vooruit gegaan. Met deze website wil ik mijn kennis delen zodat ik andere kan helpen met een gezond en fitter leven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *