Is een Banaan gezond?

Gemiddelde leestijd: 19 minuten
is een banaan gezeond

Is een banaan gezond? Ondanks dat de banaan ver van ons vandaan komt, en de plant onmogelijk hier te kweken valt, eten we de banaan al jarenlang en staat de vrucht bij vele op de eerste plaats als tussendoortje of als favoriete fruit voor bij het ontbijt. Niet alleen in Nederland is de banaan razend populair, na graan, rijst en mais wordt de banaan het meest gegeten op de hele wereld. De banaan is een tropische vrucht vrijwel altijd uit Latijns-Amerika worden geïmporteerd. Ook in Azië en Afrika groeien bananen volop, zoals in landen als India en China.

De banaan is niet meer weg te denken uit ons dieet, en komt veel voor in diverse gerechten. Ook wordt er regelmatig mee gebakken en worden bananen gebruikt voor heerlijke shakes en smoothies. Maar hoe komt dit nou eigenlijk? Wat maakt de banaan zo aantrekkelijk? Veel mensen vragen zich geregeld af: is een banaan gezond? Het antwoord krijg je hier. Lees waarom de fruitsoort bij vele zo geliefd is en voor vele gezondheidsvoordelen zorgt en kom meer te weten over deze fascinerende fruitsoort en of de banaan daadwerkelijk gezond is.

Inhoudsopgave

Hoeveel calorieën heeft een banaan?

De banaan is net als het meeste andere fruit hartstikke gezond. De banaan onderscheid zicht echter van vele andere vruchten vanwege de flink aantal voedingstoffen die de banaan bezit. Na het eten van een banaan kun je er vaak weer even flink tegen aan. Dit is wel anders dan dat je bijvoorbeeld een stuk kiwi zou eten of een aantal aardbeien.

De banaan zit bom vol energie en bezit daarmee ook een flink aantal calorieën. Hoeveel calorieën verschilt uiteraard per banaan. De banaan komt in alle soorten en maten en verschilt dus enorm. Echter, de meeste bananen bij ons in de supermarkt zijn ongeveer van middelgrote en wegen ongeveer 130 gram. Deze bananen bevatten ongeveer 124 Kcal. Bij een wat grotere banaan, van ongeveer 165 gram, kom je uit op ongeveer 157 Kcal per banaan.

De banaan is dus geen caloriearm product, maar laat dit je niet weerhouden om de banaan regelmatig te eten. Wellicht vraag je jezelf af: Is een banaan gezond wanneer deze zoveel calorieën bevat? Dat is uiteraard wel het geval. De banaan zit boordevol belangrijke voedingsstoffen die je lichaam zo weer heeft verbrand.

hoeveel calorieën heeft een banaan

Hoeveel koolhydraten zitten er in een banaan?

Koolhydraten vormen een belangrijke bron voor je lichaam. Vormen van koolhydraten zijn onder andere suikers, zetmeel en vezels en vormen een belangrijke energievoorraad voor je lichaam. Voor een gebalanceerde voeding is het aan te raden om ongeveer 40 tot 70% van je energievoorziening uit koolhydraten te halen.

Een banaan bevat ongeveer (afhankelijk van de grootte) 20 tot 24 gram aan koolhydraten. Daarmee is de banaan dus rijk aan belangrijke voedingsstoffen die je lichaam energie leveren. De banaan bevat met name veel vezels, deze zorgen ervoor dat je een verzadigd gevoel krijgt na het eten en je ernaar minder behoefte hebt om andere dingen te eten.

Hoeveel suiker zit er in een banaan?

Suiker is ook een vorm van koolhydraten en zorgt voor een goede voorraad aan energie. Ideaal om de dag fanatiek mee te beginnen.

Wanneer een banaan rijp wordt, wordt er steeds meer zetmeel omgezet in suiker. Hoe rijper je banaan dus, hoe meer suiker deze bevat en hoe zoeter deze is. Wil je liever minder suiker? Eet dan een banaan die nog wat groener is en dus wat minder rijp is, deze bevatten minder suikers en daarnaast ook nog eens meer vitamines.

Wat is de voedingswaarde van een banaan?

BanaanPer 100 gr:Per stuk (150 gr):
Kcal:86142
Kj:363599
Water (gr)76,8126,7
Eiwit (gr)1,22,0
Koolhydraten (gr)18,831,0
– waarvan Suikers (gr)18,230,0
Vet (gr)0,20,3
– waarvan verzadigd (gr)0,00,0
Vezels (gr)2,03,3

Hoeveel weegt een banaan ongeveer?

Een banaan weegt ongeveer 165 gram. Echter zijn er verschillende soorten bananen en komen ze in allerlei maten en gewichten. Zo heb je bijvoorbeeld de zoete bananen (die wij in de supermarkt kopen) en de bakbanen (deze worden vaak in toko’s verkocht). De bakbananen zijn aanzienlijk groter dan de zoete bananen en wegen dan ook vaak twee a drie keer zo zwaar.

Wat zit er zoal in een banaan?

De banaan is een bron aan voedingsstoffen. Veel eten de banaan dan ook al een tussendoortje om nog enkele uren optimaal te kunnen presteren. De banaan bevat met name een hoop vezels, namelijk rond de 2 tot 3 gram.

Ook bevat de banaan diverse vitamine, die elk een belangrijke bijdrage leveren aan het lichaam, zoals vitamine B6, vitamine C, vitamine B12, vitamine B1 en vitamine D. De meeste vitamine is de vitamine C, met maar liefst 8mg.

Daarnaast bevat de banaan diverse belangrijke mineralen, zoals calcium (6mg), ijzer (0,3mg), magnesium (28mg) en fosfor (28mg). De ideale voedingsbron dus voor een uitgebalanceerde voeding.

BanaanPer 100 gr:
Vitamine B1 (mg)0,04
Vitamine B2 (mg)0,03
Vitamine B6 (mg)0,290
Vitamine B12 (ug)0,00
Vitamine C (mg)8
Vitamine D (ug)0,0
Vitamine E (mg)0,2
Calcium (mg)6
IJzer (mg)0,3
Magnesium (mg)28
Fosfor (mg)28
Overzicht van Vitamine en Mineralen in een Banaan

Waar zijn bananen goed voor?

Bananen zijn dus rijk aan een tal van vitamine & mineralen en zijn dan ook geliefd bij iedereen. Bananen zijn dan ook buitengewoon gezond en hebben een tal van gezondheidsvoordelen. Hieronder hebben we een overzicht gecreëerd van een aantal gezondheidsvoordelen van de banaan op een rijtje gezet:

1. Het verlagen van de Bloeddrukspiegel

De banaan bevat het stofje pectine. Dit stofje zorgt ervoor dat de banaan zijn structuur behoudt. Ook is een banaan rijk aan zetmeel. Zowel Pectine als Zetmeel helpen bij het verlagen van je bloeddrukspiegel. Een lage bloeddrukspiegel heeft als bijkomend voordeel dat het ook je eetlust verlaagd.

2. Het verbeteren van je Spijsvertering

Omdat een banaan rijk is aan vezels is het ook nog eens bevorderend voor de spijsvertering. De zetmeel in de banaan dient tevens als voeding voor de bacteriën in de dikke darm. Dit zorgt ervoor dat het spijsverteringsproces wordt verbeterd. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat de Pectine in banaan ook kan beschermen tegen darmkanker.

3. Een helpende hand bij het afvallen

Een geweldig voordeel van een banaan is dat het je snel een verzadigd gevoel geeft en het zorgt ervoor dat je minder eetlust hebt. Dit zorgt ervoor dat je minder gaat eten en dus gemakkelijker afvalt. Een banaan is daarom een must in elke voeding.

4. Goed voor je Hart

In een banaan zit het stofje genaamd Kalium. Kalium is een mineraal wat belangrijk is voor je hart omdat het bijdraagt aan de controle van je bloeddruk. Een banaan bevat namelijk maar liefst 9% van je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid Kalium. Voldoende Kalium in je voeding verlaagt de kans op hart- en vaatziekten.

5. Rijk aan Antioxidanten

Een banaan bevat tevens de antioxidanten Dopamine en Catechine. Antioxidanten worden direct gelinkt aan het bevorderen van de gezondheid. Deze antioxidanten hebben een positieve bijdragen aan het verlagen van de kans op hart- en vaatziekten.

6. Goed tegen de Vermoeidheid

Wanneer je je moe, zwak of futloos voelt, dan is het een goed idee om snel een banaan te eten. Omdat een banaan rijk is aan veel voedingsstoffen krijg je er snel kracht en energie van. Dit zorgt ervoor dat je tijdens of na het sporten er weer tegenaan kunt.

7. Goed voor de Huid

Wist je dat bananen goed voor je huid zijn wanneer ze worden gebruikt als gezichtsmasker? Dit is blijkbaar een ding. Maar ook het eten van een banaan draagt bij aan een gezondere huid. Dat komt omdat bananen rijk zijn aan veel vitamine en mineralen. Dit zorgt ervoor dat je minder snel rimpels krijgt.

8. Banaan helpt bij de ontwikkeling van botten

Banaan is ook rijk aan het mineraal Mangaan. Mangaan helpt bij de ontwikkeling van je botten. Het eten van banaan kan helpen bij het verkleinen van de kans op Osteoporose (Botontkalking).

9. Goed voor je geestelijke gesteldheid

Net zoals een Mango, is een banaan rijk aan het aminozuur Tryptofaan. Van het stofje Tryptofaan maakt je lichaam onder andere Serotonine van. Dit is een stofje waarvan je je beter gaat voelen.

Daarnaast zorgt de Vitamine B6 ervoor dat je beter gaat slapen. Het hebben van voldoende slaap werkt stress verminderend. In combinatie met Serotonine zorgt het ervoor dat je je beter gaat voelen.

10. Een betere Stoelgang

Zoals we al besproken hebben is een banaan rijk aan vezels. Vezels zorgen voor een betere stoelgang. Heb je soms last van constipatie? (verstopte darmen) Een banaan is hier een goede hulp bij.

11. Verbetert je gezichtsvermogen

Een banaan is rijk aan Vitamine A. Vitamine A is een ondersteunende factor met het verbeteren van je gezichtsvermogen. Dit komt doordat Vitamine A verbindingen bevat die de membranen rond je ogen behouden. Door het eten van een banaan zal je zicht overdag, maar ook ’s nachts verbeteren.

12. Goed tegen een Kater?!

Wist je dat een banaan het perfecte middel is tegen een kater? Een banaan is rijk aan Kalium en Vitamine B6 en zijn samen de perfecte anit-kater combinatie. Ook kalmeert een banaan de gevoelige maag na een avondje op een gezellig feestje.

Maakt een banaan je dik?

De vraag of een banaan in je dieet past komt vaak naar voren. De banaan bevat namelijk veel calorieën en koolhydraten en wordt vaak gezien als een suikerrijke snack. Echter is dit niet zo het geval. Doordat de banaan de juiste voedingsstoffen bezit, zorgt het ervoor dat je een vol gevoel hebt en daadwerkelijk goed kunt presteren. Je kunt optimaal je sport beoefenen en energierijk je dag door. Daar word je dus absoluut niet dikker door.

Een de vrucht echter wel met maten. Een of twee bananen per dag zal voldoende energie leveren om uren mee vooruit te kunnen voor een verzadigd gevoel, zonder dat je er dik van wordt.

maakt een banaan dik

Een banaan eten voor het slapen

Veel mensen eten een banaan in de ochtend of als tussendoortje. Maar je kunt de banaan ook prima voor het slapen gaan eten. Zo zorgt de banaan voor een goede spijsvertering zodat het verteringsproces goed zijn werk kan doen in rust toestand.

Ook wordt er gezegd dat de hoeveelheid vitamine B12 stimulerend kan zijn voor een goede nachtrust. Elk lichaam is uiteraard anders en zal verschillend reageren op de verschillende voedingsstoffen. Wanneer je moeite hebt met slapen kan het uiteraard geen kwaad om uit te proberen of de banaan voor het slapen voor jou kan werken.

Een banaan eten voor het sporten

Wanneer je je wat zwak voelt, of moe bent, is het aan te raden om een banaan als tussendoortje te nemen. De banaan zit boordevol energie en geeft je de boost die je nodig hebt. De banaan geeft je kracht tijdens het sporten en zorgt ervoor dat je volledig gefocust bent. Vele topsporters eten dan ook vaak een banaan voor een wedstrijd of een training.

Daarnaast zorgt de banaan voor een ander belangrijk effect: het zorgt er namelijk voor dat je lichaam dopamine maakt. Dopamine is een belangrijke stof die ervoor zorgt dat je een euforisch gevoel krijgt en je je minder snel hongerig voelt. Ook maakt de banaan serotine aan, wat ook van pas kan komen tijdens het sporten. Serotine zorgt ervoor dat je energierijk voelt en gelukkig. Dit werkt natuurlijk extra motiverend tijdens het sporten.

Zorg ervoor dat je een banaan ruim van tevoren eet, voordat je een intense work-out gaat leveren. Dit voorkomt een zwaar gevoel op de maag en eventuele maagklachten.

Waarom is een banaan krom?

En dan de vraag die al jaren gesteld wordt: waarom heeft de banaan een kromme vorm? Nou dat is simpel. De vorm dankt de banaan aan de zon. De zon zorgt ervoor dat de bananen kromgroeien doordat zij naar boven willen groeien, richting de zon.

Echter, dit is niet bij alle bananen het geval. Kijk maar eens rond in de supermarkt, ongetwijfeld zie je bananen die niet zo rond zijn. Dit heeft ook weer te maken met de zon stand en het type banaan.

tros bananen

Conclusie: Is een banaan gezond?

De banaan is een absolute voedingsbron voor je lichaam die voor vele belangrijke voedingsstoffen zorgt. De vrucht biedt vele gezondheidsvoordelen en neemt het gevoel van honger bij je weg. De banaan zal je helpen tijdens het afvallen door voldoende energie te leveren waardoor je lichaam volledig kan presteren. Het antwoord op de vraag: is een banaan gezond, is dus absoluut JA.

Naast dat de banaan hartstikke gezond is, is de vrucht uiteraard hartstikke lekker en biedt de fruitsoort vele mogelijkheden. Probeer eens een heerlijke smoothy, lekkere bananensplit of verras jezelf met een heerlijke bananencake. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Opzoek naar nog meer gezonde producten en recepten?

We zijn nu heel erg diep in gegaan op de vrucht banaan. Waar komen deze overheerlijke vruchten oorspronkelijk vandaag, is een banaan gezond, wat zit er allemaal in een banaan, wanneer kun je het beste een banaan eten en waarom bananen krom zijn.

Kortom, een banaan is een super vrucht met heel veel gezondheidsvoordelen.

Ben je nu opzoek naar handige en smakelijke recepten waar je de banaan in kan gebruiken of wil je meer weten over andere gezonde producten die je kan toevoegen in je voeding?

Dan hebben wij misschien wel hét product voor jou!

Dit product heet de Afslank Receptenbijbel en het is gemaakt door Oscar Helm.

Het is een boek wat vol zit met gezonde en smakelijke recepten. Het boek bevat +100 overheerlijke, gezonde en makkelijk te bereiden gerechten.

Super handig om ook te gebruiken als naslagwerk tijdens het koken.

Inmiddels zijn +2650 tevreden klanten je voor geweest en hebben gebruik gemaakt van dit geweldige product. Wil je meer weten? Klik dan snel op de onderstaande knop.

JA! IK WIL GEZONDE EN MAKKELIJKE TE BEREIDEN GERECHTEN

BEKIJK DE BESTE MANIER OM SNELLE EN SMAKELIJKE GERECHTEN TE BEREIDEN

Heb je nog vragen of opmerkingen over de gezondheidsvoordelen van Bananen? Laat dan nu een reactie achter!

Ryan Francis
Mijn naam is Ryan en ik heb een grote passie voor gezondheid en goede voeding. Dit was niet altijd zo. In mijn tiener jaren had ik last van overgewicht waardoor ik ook enorm onzeker was. Totdat ik er genoeg van had! Sinds mijn 18e ben ik begonnen met Fitness en is mijn gezondheid met stappen en sprongen vooruit gegaan. Met deze website wil ik mijn kennis delen zodat ik andere kan helpen met een gezond en fitter leven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *