Heb ik een gezond gewicht?

Gemiddelde leestijd: 26 minuten
heb ik een gezond gewicht

Heb ik een gezond gewicht? Dat is een vraag wat veel mensen zich afvragen. Er bestaat helaas niet zoiets als HET perfecte gewicht, dit is per persoon weer anders.

Dit komt omdat verschillende factoren hierbij een belangrijke rol spelen.

Een aantal van deze factoren zijn leeftijd, verhouding van spier tot vet, lengte, geslacht of lichaamstype.

Als je teveel lichaamsvet hebt loop je het risico dat je ernstige gezondheidsklachten ontwikkelt. Een aantal van deze zijn obesitas, diabetes type 2, verhoogde bloeddruk en hart- en vaatziekten.

Het is gelukkig niet zo dat als je wat zwaarder weegt dan normaal dat je direct gezondheidsklachten ontwikkelt. Het is echter wel zo dat als je hier op de lange termijn mee rond blijft lopen dat het in de toekomst voor problemen kan zorgen.

In dit artikel gaan we daarom ook kijken naar de brandende vraag ‘heb ik een gezond gewicht’ en wat kan je daar eventueel aan doen als dat niet zo is!

Inhoudsopgave

Heb ik een gezond gewicht?

Om te bepalen of je een gezond gewicht hebt gaan we in dit artikel een 4-tal methoden behandelen. Elke methode gaan we dan ook uitgebreid bespreken.

Methode 1: Body Mass Index (BMI)

De meest gebruikte methode om te kijken of je een gezond gewicht hebt is door gebruik te maken van de Body Mass Index (BMI).

Hierbij wordt er gekeken naar hoe je gewicht zich verhoudt ten opzichte van je lengte. Vanuit deze getallen wordt een BMI score berekend.

Body Mass Index calculator

Voor het berekenen van je BMI score kan je gebruik maken van onze handige Body Mass Index calculator.

Body Mass Index (BMI) Calculator

Voer hieronder gemakkelijk en snel je gegevens in om erachter te komen wat je BMI is
Het berekende BMI is

Let op! Je hebt mogelijk last van ondergewicht en bent dus te licht.

Een gezond gewicht ligt tussen een BMI score van 18,50 en 24,90.

Wil je aan de slag gaan om op gezond gewicht te komen? Bekijk dan De Afslank Receptenbijbel

Geweldig! Je hebt een gezond gewicht. Probeer op dit gewicht te blijven.

Onthoud wel dat de BMI een indicatie is van jouw gezondheid, dus dat je niet perse daadwerkelijk gezond bent.

Een gezond gewicht ligt tussen een BMI score van 18,50 en 24,90.

Wil je nu alsnog gewoon fitter voelen en nog gezonder leven? Bekijk dan De Afslank Receptenbijbel

Let op! Je hebt mogelijk last van overgewicht en bent dus te zwaar.

Een gezond gewicht ligt tussen een BMI score van 18,50 en 24,90.

Wil je aan de slag gaan om op gezond gewicht te komen? Bekijk dan De Afslank Receptenbijbel

Bekijk het onderstaande tabel voor je BMI score en of je op gezond gewicht bent of dat je last hebt van overgewicht. 

BMI
  lager dan 18,5Ondergewicht,
probeer aan te komen
  18,5 – 25,0Gezond gewicht,
probeer op gewicht te blijven
  25,0 – 30,0Overgewicht,
probeer af te vallen
  hoger dan 30,0Ernstig overgewicht (obesitas)
probeer onder begeleiding af te vallen

Wat is het probleem met BMI?

Het bepalen van je BMI score is redelijk eenvoudig. Bij het berekenen van je BMI score wordt er rekening gehouden met je lengte, maar een aantal andere belangrijke factoren worden buiten beschouwing gelaten.

De BMI score houdt geen rekening met:

  • Heup of taille omvang
  • De hoeveelheid lichaamsvet of verdeling van lichaamsvet
  • De hoeveelheid spiermassa

Dit zijn factoren die ook een grote impact kunnen hebben op je gezondheid.

Laten we als voorbeeld kijken naar atleten die op hoog niveau moeten presteren. Atleten zijn over het algemeen enorm fit en hebben relatief weinig lichaamsvet.

Zij kunnen een hoge BMI score hebben omdat ze veel spiermassa hebben, maar dat betekent niet dat ze last hebben van overgewicht.

Je BMI score geeft je dus een grove indicatie of je een gezond gewicht hebt. Onthoud wel dat dit niet de enige manier van meten is om te bepalen of je een gezond gewicht hebt.

Methode 2: Heup Taille Ratio

De volgende methode die we gaan behandelen is de Waist Hip Ratio (WHR) of in het Nederlands, de Heup Taille Ratio.

Bij het bereken van de Heup Taille Ratio of de ‘Waist to Hip Ratio’ wordt er gekeken naar hoe de afmetingen van je taille zich verhoudt ten opzichte van de afmeting van je heupen.

Uit onderzoek is gebleken dat wanneer je meer lichaamsvet rond je middel hebt dat je een verhoogde kans hebt op hart- en vaatziektes en diabetes.

Hoe groter de omvang van je taille ten opzichte van je heupen, hoe groter het risico op hart- en vaatziektes en diabetes.

Het berekenen van je Heup Taille Ratio is daarom ook een handige manier om te bepalen of je een gezond gewicht hebt of niet.

heb ik een gezond gewicht

Het berekenen van je Heup Taille Ratio

  1. Begin met het meten van je taille door het smalste gedeelte van je middel te meten. (Dit punt zit ongeveer aan de bovenkant van je heupen en aan de onderkant van je ribbenkast.) Meet je taille als je uitademt.
  2. Meet vervolgens je heupen door het breedste gedeelte van je heupen te meten.
  3. Deel de maatvoering van je taille (in cm) door de maatvoering van je heupen (in cm).

Als je bijvoorbeeld een taille hebt van 80 cm en een heup omvang van 110 cm dan heb je een WHR score van: 80/110 = 0,73

En hoe gaan we nu verder?

Bekijk het onderstaande tabel voor je WHR score om te zien of je een gezond gewicht hebt of dat je last hebt van overgewicht. 

Risico op hart- en vaatziektes

Voor de mannen
lager dan 0,9laag
0,9 – 0,99gemiddeld
hoger dan 1,0hoog
Voor de vrouwen
lager dan 0,8laag
0,8 – 0,89gemiddeld
hoger dan 0,9hoog

Dit komt omdat de BMI geen rekening houdt met lichaamsvet en waar het zich bevindt op het lichaam.Je WHR score is een betere indicator of je een verhoogd risico hebt op hart- en vaatziektes en diabetis ten opzicht van je BMI score.Wat de impact van je WHR score heeft op je gezondheid verschilt sterk tussen mannen en vrouwen. Dit komt omdat mannen en vrouwen verschillende lichaamsbouw hebben.

De WHR methode is een geschikte methode om te bepalen of je een gezond gewicht hebt, maar het meet niet je totale lichaamsvet percentage of de verhouding tussen lichaamsvet en spiermassa.

Daarom gaan we nu kijken naar de volgende methode…

Methode 3: Taille Lengte Ratio

De volgende methode die we gaan behandelen is de Waist-to-height Ratio (WtHR) of in het Nederlands Taille Lengte Ratio.

Dit is een nog betere methode om te bepalen of je een verhoogd risico hebt op hart- en vaatziektes en diabetes. Er wordt hier namelijk ook rekening gehouden met de lengte van mensen.

Wanneer de afmeting van je taille minder dan de helft is van je lengte dan heb je een verlaagd risico op hart- en vaatziektes en diabetes.

Het berekenen van je Taille Lengte Ratio

  1. Begin met het meten van je taille door het smalste gedeelte van je middel te meten.
  2. Meet vervolgens je lengte
  3. Deel de maatvoering van je taille (in cm) door je lengte (in cm)

Als je bijvoorbeeld een taille hebt van 80 cm en een lengte van 180 cm dan heb je een WtHR score van: 80/180 = 0,44

En hoe gaan we nu verder?

Bekijk het onderstaande tabel voor je WtHR score om te zien hoe je ervoor staat.

Risico om gezondheidsklachten te ontwikkelen

Voor de mannen
lager dan 0,53laag
0,53 – 0,57gemiddeld
hoger dan 0,58hoog
Voor de vrouwen
lager dan 0,49laag
0,49 – 0,53gemiddeld
hoger dan 0,54hoog

Uit onderzoek is gebleken dat je WtHR score een betere indicator is voor je algemene gezondheid dan je BMI score. Het is een goede tool om te screenen of je een gezond gewicht hebt of niet.

De reden waarom je WtHR score een goede indicator is, is omdat er wordt gekeken naar de omvang van je taille. Wanneer er teveel vet rond je taille is opgeslagen loop je een verhoogd risico op beschadigingen aan je hart, nieren en lever.

Uit onderzoek is gebleken dat als je als man zijnde een taille omvang hebt hoger dan 100 cm en als vrouw zijnde hoger dan 90 cm, dan loop je een verhoogd risico op de volgende aandoeningen:

  • Diabetes, type 2
  • Verhoogde bloeddruk
  • Hart- en Vaatziektes

Bij de bovengenoemde taille omvang is er geen rekening gehouden met een persoon zijn lengte of heup omvang.

Tot slot gaan we kijken naar de laatste methode…

heb ik een gezond gewicht

Methode 4: Lichaamsvet percentage

Bij het berekenen van je lichaamsvet percentage wordt er gekeken naar het totale gewicht aan lichaamsvet en hoe dat zich verhoud met je lengte.

Onder het totale gewicht aan lichaamsvet vallen essentiële en opgeslagen vetten. Maar wat zijn dat precies?

Essentiële vetten zijn vetten die men nodig heeft om te functioneren. Dit zijn vetten die een belangrijke rol spelen voor het goed functioneren van je lichaam.

Voor mannen is het gezond dat 2 tot 4% van het lichaamsgewicht bestaat uit essentiële vetten. Voor vrouwen is het gezond dat 10 tot 13% van het lichaamsgewicht bestaat uit essentiële vetten.

Opgeslagen vetten zijn vetten die een bescherming vormen rondom je organen. Dit zit voornamelijk rond je borst en buik. Het lichaam kan deze vetten ook gebruiken voor energie als dat nodig is.

De eerder genoemde vetpercentage zijn richtlijnen voor mannen en vrouwen. Het ideale lichaamsvet percentage is sterk afhankelijk van je lichaamstype en hoe actief je op dagelijkse basis bent.

Bekijk het onderstaande tabel om te bepalen wat jouw ideale lichaamsvetpercentage is. De middelste kolom is voor de mannen, de rechter kolom is voor de vrouwen.

Activiteiten level
Afgetraind (atleet)6 – 13%14 – 20%
  Fit (niet atletisch)14 – 17%21 – 24%
Gemiddeld18 – 25%25 – 31%
  Overgewicht26 – 37%32 – 41%
  Obesitas38% of meer42% of meer

Bij het hebben van een te hoge lichaamsvetpercentage loop je een verhoogd risico op de volgende aandoeningen:

  • Diabetes
  • Hartziektes
  • Hoge bloeddruk
  • Beroertes

Het meten van je lichaamsvet percentage kan een goede manier zijn om te bepalen hoe gezond iemand is. Het is namelijk de reflectie van iemand zijn lichaamscompositie. De BMI methode maakt namelijk geen onderscheid tussen lichaamsvet en spiermassa.

Wat is Bloeddruk?

Bloeddruk is de hoeveelheid druk wat op je bloedvaten zit. Je hart is continu druk bezig om met een flinke kracht bloed door het lichaam te pompen. Deze kracht zorgt dan voor druk op je bloedvaten. De bloeddruk bestaat uit 2 waarden

  • Bovendruk
  • Onderdruk

Wat is bovendruk en onderdruk?

De hoeveelheid druk in je bloedvaten is te meten. Deze 2 waarden worden uitgedrukt in millimeters kwik, of kortweg mmHG. Met behulp van een bloeddrukmeter meet je de boven- en onderdruk.

De bovendruk is de hoogste waarde die de bloeddrukmeter aangeeft. Dat is de druk in de bloedvaten als het hart samentrekt. De bovendruk wordt gemeten op het moment dat het hart pompt. Dan pompt het hart bloed door de slagaders.

De onderdruk is de laagste waarde die de bloeddrukmeter aangeeft. Dat is de druk in de bloedvaten als het hart weer ontspant. De onderdruk wordt gemeten op het moment dat het hart niet pompt, tussen 2 pompbewegingen in dus.

Wat is obesitas?

Obesitas wordt ook zwaarlijvigheid genoemd. Je kan aan de hand van je Body Mass Index bepalen of je obesitas hebt. Je hebt obesitas als de verhouding tussen lengte en gewicht groter of gelijk is aan 30.

Wanneer je een Body Mass Index (BMI) hebt van 40 of hoger dan wordt er gesproken over morbide obesitas. Dit vormt dan een nog groter risico voor je gezondheid.

Wat is diabetes?

Diabetes is een aandoening waarbij het lichaam niet in staat is om glucose in het vloed om te zetten naar brandstof voor de cellen. Deze brandstoffen zijn essentieel voor het functioneren van het lichaam.

Diabetes komt voor in verschillende vormen. De bekendste twee vormen van diabetes zijn diabetes type 1 en type 2.

Daarnaast bestaan er ook minder bekende vormen van diabetes waaronder MODY, neonatale diabetes, LADA en zwangerschapdiabetes.

Bij bloedarmoede zitten er te weinig rode bloedcellen in het bloed of de rode bloedcellen werken niet goed. De medische term voor bloedarmoede is anemie.

Rode bloedcellen bevatten hemoglobine. Hemoglobine is een eiwit dat het bloed een rode kleur geeft. Het is een belangrijk deel van de rode bloedcellen en zorgt voor het transport van zuurstof door het lichaam.

Als de hoeveelheid hemoglobine in het bloed te laag is, dan kan het bloed minder zuurstof vervoeren. Daardoor kunnen er verschillende klachten ontstaan.

Bloedarmoede kan ontstaan door:

  • Tekort aan IJzer (Vaak)
  • Een tekort aan Foliumzuur (Soms)
  • Een tekort aan Vitamine B12 (Zelden)
  • Een erfelijke Bloedziekte (Zelden)

Hoe herken je bloedarmoede?

Bij bloedarmoede kunnen de volgende klachten ontstaan:

  • moe en zwak voelen
  • snel kortademig bij inspanning
  • duizeligheid
  • gevoel van flauw te vallen
  • hartkloppingen
  • transpireren (zweten)
  • hoofdpijn
  • oorsuizen
  • bleekheid

Het berekenen van je lichaamsvet percentage

De meest gebruikte manier om lichaamsvet percentage te meten is door gebruik te maken van een huidplooimeter. Het is een eenvoudige manier om uit te voeren maar deze metingen moeten we door iemand anders worden gedaan.

De huidplooimeting wordt op verschillende plekken op je lichaam uitgevoerd. Dit zijn voornamelijk rond je dijen, buik, borst en bovenarmen.

Over het algemeen is het zo dat hoe meer meetpunten je gebruikt, hoe nauwkeuriger de meting. Een huidplooimeting moet je altijd aan de rechterkant van je lichaam meten. Hierdoor blijven je metingen consistent.

hoe kom ik van mijn buikvet af

Hoe bereken je de vetpercentage van je kind?

We hebben nu gekeken naar hoe je je vetpercentage kan meten met bijvoorbeeld een huidplooimeting. Maar wat nou als je wilt berekenen wat de vetpercentage is van je kind?

Het meten van een vetpercentage met bijvoorbeeld een huidplooimeting bij kinderen gaat helaas wat lastiger. Je kan de BMI van je kind wel al vanaf jaar 2 berekenen, maar de uitkomsten moeten anders worden beoordeeld ten opzichte van volwassenen.

Maar hoe kan je dan wel de vetpercentage van je kind berekenen? Dat wat je wel kan doen is goed naar je kind kijken.

Kan je de ribben van je kind tellen of niet? Heeft je kind stevige bovenbenen, ‘zwembandjes’ en bolle wangetjes? Past je kind niet meer in zijn/haar broekje of komt er altijd een rolletje onder het korte truitje vandaan? Dan heeft je kind waarschijnlijk een iets te hoog vetpercentage.

We snappen dat het als ouder moeilijk is om objectief te kijken naar je kind. Bij twijfel kan je advies vragen bij je huisarts.

Het is absoluut verstandig om waakzaam te zijn op overgewicht bij je kind. Een kind wat op jonge leeftijd last heeft van overgewicht heeft een veel grotere kans op overgewicht op volwassen leeftijd met bijbehorende gezondheidsproblemen.

Tips voor een gezond gewicht

We hebben nu een aantal manieren besproken waarmee je antwoord kan geven op de vraag ‘heb ik een gezond gewicht’ maar wat nou als dat niet zo het geval is?

Het is dan enorm belangrijk dat je kritisch gaat kijken naar je eetgewoontes. Stel jezelf de kritische vraag of je wel een gezond voedingspatroon hebt.

Het is namelijk mogelijk om af te vallen door enkel gezonder te gaan eten. Toegegeven, hoe actief je bent speelt ook een belangrijke rol maar hoeveel calorieën je op dagelijkse basis consumeert is nog vele malen belangrijker.

Een snelle en effectieve manier om af te vallen is door bijvoorbeeld een koolhydraat-arm voedingspatroon te hanteren.

Hanteer hierbij de volgende uitgangspunten:

  • Eet zoveel mogelijk natuurlijke producten, dit zijn producten zonder toegevoegde suikers en/of vetten
  • Verminder je koolhydraten in je dagelijkse voeding en vervang deze met eiwitrijke producten en gezonde vetten
  • Vermijd suikerhoudende dranken zoals frisdrank en fruitsapjes. Drink hiervoor in de plaats koffie, thee of water!

Dit zijn een aantal kleine tips, maar wil je hier nu meer over weten dan raad ik je aan het volgende artikel te lezen: ‘Gezond eten en afvallen’

gezonde smoothies recepten

Heb ik een gezond gewicht, waar komt het nu op neer?

De brandende vraag ‘heb ik een gezond gewicht’ kan je op 4 verschillende manieren beantwoorden. Je kan gebruik maken van de Body Mass Index (BMI), Waist Hip Ratio (WHR), Waist-to-height Ratio (WtHR) of lichaamsvet percentage meten. Dit zijn allemaal manier om te bepalen of jij een gezond gewicht hebt.

Je krijgt het beste antwoord op de vraag ‘heb ik een gezond gewicht’ als je alle 4 de methodes combineert. Vanuit hier kan je bepalen of je actie moet ondernemen!

Actie ondernemen met ‘De Afslank Receptenbijbel’

Wil je nu direct actie ondernemen in je strijd tegen overgewicht, wil je snel afvallen, of wil je je gewoon fitter voelen en gezonder leven? Dan is dit misschien wel dé oplossing voor jou!

Het product ‘De Afslank Receptenbijbel’ is gemaakt door Oscar Helm en het is dé perfecte manier om om gezond, makkelijk en snel af te vallen.

In de Afslank Receptenbijbel staan +100 overheerlijke recepten die snel en makkelijk klaar te maken zijn.

Wil je meer informatie over de Afslank Receptenbijbel? Lees dan ons review over “De Afslank Receptenbijbel

Ben jij al overtuigd om dit geweldige product te kopen? Waar wacht je nog op?! Inmiddels zijn +2650 tevreden klanten met succes al afgevallen. Klik snel op de onderstaande knop.

Afslank Receptenbijbel

JA! IK WIL SNEL GEZOND, MAKKELIJK EN SNEL AFVALLEN

BEKIJK DE BESTE MANIER OM GEZOND AF TE VALLEN

Heb je nog vragen of opmerkingen over ‘Heb ik een gezond gewicht’? Laat dan nu een reactie achter!

Ryan Francis
Mijn naam is Ryan en ik heb een grote passie voor gezondheid en goede voeding. Dit was niet altijd zo. In mijn tiener jaren had ik last van overgewicht waardoor ik ook enorm onzeker was. Totdat ik er genoeg van had! Sinds mijn 18e ben ik begonnen met Fitness en is mijn gezondheid met stappen en sprongen vooruit gegaan. Met deze website wil ik mijn kennis delen zodat ik andere kan helpen met een gezond en fitter leven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *