Gezonde Avondsnack

Gemiddelde leestijd: 17 minuten

Gezonde Avondsnack. Probeer je op je gewicht te letten, maar heb je na je avondmaal nog zin in iets lekkers? Kom dan meer te weten over hoe je verantwoordelijk kunt snacken in de avond.

Gevarieerd eten is uiterst belangrijk, bekijk daarom de handige top 10 gezonde avondsnack tips zodat je zoveel kunt variëren als je wilt.

Inhoudsopgave

Fabels over avondsnacks

De fabel rondom snacken in de avond is dat je stofwisseling in de avond, na ongeveer 20.00, langzamer zou functioneren. Dit is echter niet het geval. Je stofwisseling werkt de hele dag door en in functioneert dus ook in de avond normaal. Je kunt dus prima in de avond nog iets eten. Het verschil met een ochtend snack of een snack tussen de middag is echter dat je geen fysieke activiteiten meer onderneemt waarvoor je extra energie nodig hebt. Zorg er daarom voor dat wanneer je in de avond een snack eet, deze niet te zwaar op de maag ligt.

In veel culturen is het juist gebruikelijk om kort voor het slapen nog te eten, zoals in Italië of Spanje. Daar is het heel gebruikelijk om met een volle buik te gaan slapen en gaat het lichaam s ’nachts aan de slag met het verteren van je maaltijd in ruststand.

gezonde avondsnack

Wat is Stofwisseling?

Wanneer er wordt gesproken over ‘je stofwisseling’ dan betekent het dat er in de cellen stappen plaatsvinden waarbij de ene stof wordt omgezet in een andere stof. Om energie uit voedingsstoffen te halen, moeten er in het lichaam een aantal stappen worden gemaakt.

Van Brandstof naar bruikbare Energie

Je lichaam heeft energie nodig om te kunnen functioneren. De producten die wij op dagelijkse basis eten zijn niet direct geschikt om als energie te gebruiken. Het lichaam moet hier eerst iets mee doen. De voedingsstoffen worden in het maag-darmkanaal kleiner gemaakt. Vervolgens wordt het via je bloed naar de lichaamscellen vervoerd. In de lichaamscel worden de voedingsstoffen verder afgebroken en verwerkt.

Wat is de functie van de Stofwisseling?

Je stofwisseling heeft een aantal belangrijke functies:

  • Het omzetten van voedingsstoffen in bouwstoffen en energie
  • Het benutten van de bouwstoffen en energie als bron voor alle biologische processen in je lichaam
  • Het verwerken van afvalstoffen
  • Aanmaken en het gebruiken van reserves

Hoe werkt het omzettingsproces van voeding in bouwstoffen?

Ons lichaam kan tenminste 3 belangrijke brandstoffen maken uit ons voedsel. Ten eerste kennen we de eiwitten, welke worden omgezet in aminozuren. Ten tweede de suiker, welke worden omgezet in glucose. En ten derde de vetten die in een aantal stappen worden omgezet in vetzuren. Bijna alle cellen in ons lichaam kunnen deze vetzuren opslaan.

De eiwitten welke in onze voeding zitten kunnen niet zomaar door ons lichaam worden gebruikt. Om deze reden worden ze eerst afgebroken tot aminozuren. De aminozuren worden vervolgen gebruikt om lichaamseigen eiwitten op te bouwen.

De suikers worden in de vorm van glycogeen opgeslagen in de lever en spieren. Het glucose deeltje is zeer klein en dit zorgt ervoor dat het zich eenvoudig van cel naar cel kan verplaatsen. Helaas zorgt dit er ook voor dat het opslaan van glucose niet gemakkelijk is. Om deze reden wordt glucose dan ook omgezet in het stofje glycogeen. Je kunt glycogeen zien als een container waar een groot aantal glucose deeltjes in zijn opgeslagen. Glycogeen kan wel efficiënt in het lichaam worden opgeslagen.

De enzymen spelen bij de omzetting van deze voedingsstoffen een belangrijke rol. Dit zijn de hulpstoffen die ervoor zorgen dat de voedingstoffen worden afgebroken tot kleinere voedingsdeeltjes.

Het omzetten van energie

Nu de verschillende ingrediënten uit je voeding zijn omgezet en opgeslagen in het lichaam, zijn ze beschikbaar voor de verbranding of omzetting. Je verbruikt energie tijdens het verrichten van lichamelijk werk. Het grootste gedeelte van de energie wordt verbruikt zonder dat je dit weet. Dit is energie om het lichaam goed te laten functioneren. Je lichaam gebruikt energie om bijvoorbeeld het bloed rond te pompen en om je lichaamstemperatuur op hetzelfde peil te houden. Je hersenen hebben altijd veel energie nodig, zelfs wanneer je niet intensief aan het nadenken bent.

’s Avonds snacken is gezond

Met de juiste snacks kan ’s avonds snacken prima gezond zijn. Zo is het bijvoorbeeld verantwoord om in de avond een snack te eten met vezels en koolhydraten. Deze voedingstoffen zorgen ervoor dat je volgende dag minder eetbuien zult krijgen en nemen het gevoel van honger weg. Daarnaast kan gezond snacken ’s avond een goede aanvulling zijn om de voedingsstoffen die je tijdens de rest van de dag niet binnen gekregen hebt, zoals belangrijke vitamine of eiwitten.

’s Avonds snacken is gezond, maar let uiteraard op de calorieën inname. Probeer te zware calorieën te mijden, zoals een zak chips of een flinke borrelplank. Gelukkig zijn er tal van gezonde snacks om uit te kiezen voor een verantwoorde en lekkere gezonde avondsnack.

Wat zijn vezels?

Wat zijn vezels? Vezels zijn een belangrijk onderdeel voor je algehele gezondheid. Ze dragen bij aan een goede spijsvertering, geven een verzadigd gevoel na het eten, verminderen het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en darmkanker.

Vezels komen met name voor in groente, fruit, aardappelen, volkorenbrood, ontbijtgranen, peulvruchten en noten. Er wordt geadviseerd op per dag ongeveer 30 tot 40 gram vezels te eten. Er zijn veel verschillende type vezels met elk hun eigen goede eigenschappen. Om deze reden is het belangrijk om vezels uit verschillende type voedingsmiddelen te eten.

Gezonde avondsnack voor sporters

Gezond snacken avond kan erg belangrijk zijn voor sporters. Wanneer je bijvoorbeeld voor een snack met eiwitten kiest, geef je jouw lichaam de juiste voedingsstoffen voor een snel en goed herstel van je spieren. Dit is met name van belang wanneer je die dag fanatiek gesport hebt en je spieren veel hebt ingespannen.

Met de juiste eiwitrijke avondsnack zorg je niet alleen voor een goed herstel, het zorgt er ook voor dat je de volgende ochtend weer helemaal fit wakker wordt. Je lichaam is aangevuld met energie en kan er weer goed tegen aan. Je voelt je gelijk fitter in de ochtend en bent meer gemotiveerd om al vroeg aan de slag te gaan.

Ongezonde snacks voor in de avond

Uiteraard zijn er tal van ongezonde snacks voor in de avond. Deze (vaak heerlijke) snacks hoef je uiteraard niet altijd te mijden, maar zijn beter op de middag of vroeg op de avond te eten. Ongezonde snacks zijn bijvoorbeeld kaas en worst en producten met overmatig zout.

Probeer een voor een lichte snack te kiezen met voedingsstoffen die van belang zijn, zoals vitamines en mineralen. Dit betekent niet dat je als snack op een rauwe paprika hoeft te kauwen, maar wel dat je het best kunt kiezen voor een caloriearme snack. Probeer daarnaast producten met suiker te mijden. Suiker is een bron van energie en kan ervoor zorgen dat je een minder goede nachtrust hebt. Je lichaam is meer alert en is klaar om te bewegen.

Top 10 Gezonde Avondsnacks voor in de avond

1. Chocolade

Chocolade kan heel gezond zijn voor je lichaam en geest. Zo bevordert het je stemming en is het rijk aan antioxidanten. Zorg er wel voor dat je voor een gezonde variant gaat met minstens 70% pure cacao en zo min mogelijk suiker of karamel.

pure chocolade

2. Pistachenoten

Noten zitten boordevol eiwitten en vezels, een geschikte snack dus voor de sporters. Ook zitten de noten vol met vitamine b6 en zijn ze een bron van omega 3. Het voordeel van pistachenoten is ook dat ze nog gepeld moeten worden, dit zorgt ervoor dat je ze niet te snel eet en je de calorieopname hierdoor minimaliseert.

3. Popcorn

Voor vele dé favoriete snack tijdens het film kijken. Het is een verrassende bron van vezels en antioxidanten. De snack is bij vele favoriet en is ook nog eens een verantwoordelijke keus. Het beste is wanneer je de popcorn zelf maakt, zodat je kunt voorkomen dat je een popcorn met overmatig zout en suiker koopt.

4. Rijstwafels met een groenten/ bonen spread

Probeer eens een heerlijke rijstwafel met humus, avocado of een andere groente spread. De spreads zijn een bron van vitamines en belangrijke bouwstoffen en zijn daarnaast caloriearm. Probeer boter en kaas te mijden en ga voor een gezond alternatief.

5. Hüttenkäse met Fruit

Niet alle kaas is ongezond. De hüttenkäse is hier een goed voorbeeld van. Deze kaassoort is de laagste calorie kaas van alle kaassoorten, de perfecte keuze dus.

6. Groente met Dipsausje

Een absolute verantwoorde snack is een wortel, bloemkool, komkommer of paprika met een heerlijk sausje. Kies bijvoorbeeld voor een whisky sausje, humus of een heerlijke truffel mayonaise. Minimaliseer de saus inname zoveel mogelijk uiteraard.

7. Een banaan

De banaan zit boordevol belangrijke bouwstoffen. De ideale snack dus om je voedingsstoffen mee aan te vullen en te zorgen voor een uitgebalanceerd dieet. De banaan is rijk aan vitamine A, B3 en tal van andere belangrijke vitamines en mineralen.

is een banaan gezeond

8. Thee

Dit klinkt wellicht niet echt als een snack, maar is uiteraard een goede keus voor wanneer je nog zin hebt in iets kruidigs, zoets of iets bitters. Ga bijvoorbeeld voor een heerlijk zoete fruitthee of neem een sterke zouthout thee. Wanneer je begint met een thee kan het zomaar zo zijn dat je helemaal geen behoefte meer hebt aan een snack.

9. Gedroogd Fruit

Gedroogd fruit zit vol suiker maar bevat ook goede voedingsstoffen. Kies voor gedroogd fruit wanneer je normaal voor snoep of iets zoets zou kiezen.

10. Sojaboontjes

Deze boontjes heb je ongetwijfeld al ooit bij een sushi restaurant voorbij zien komen. De bonen zijn ontzettend gezond en vormen daarom een gezonde avondsnack. Dip ze in sojasaus of in sesamzaad en geniet van een heerlijk verantwoorde eiwitrijke avondsnack.

11. Plakjes Rosbief, Kipfilet of Kalkoen

Een goed en gezond tussendoortje zijn plakjes kipfilet, kalkoen of rosbief. Deze plakjes vlees zitten ook nog eens vol met eiwitten. Wil je het nog lekkerder maken? Wikkel het plakje vlees om een augurk komkommer of wortel.

12. Kwark of Griekse Yoghurt

Kwark of Griekse Yoghurt is een tussendoortje wat enorm snel voor een verzadigd gevoel kan zorgen. Je kunt het blanco eten maar ook om het wat lekkerder te maken kun je er vers fruit, muesli of ongezouten noten aan toevoegen. Beide producten zijn rijk aan eiwitten maar let wel op de varianten met een smaakje want deze zijn rijker aan koolhydraten in de vorm van suikers. Kwark of Griekse Yoghurt is de ideaal gezonde avondsnack voor na de fitness.

Nog meer Gezonde Avondsnacks?

We hebben nu een aantal mythes en fabeltjes behandeld rondom avondsnacks. Het is volledig verantwoord om ’s avonds een avondsnack te nemen mits het gezond is. Voor sporters is het van extra belang om een gezonde avondsnack te nemen wat ook rijk is aan eiwitten. Dit zorgt voor een nog sneller herstel.

Vervolgens hebben we een aantal makkelijke en gezonde avondsnacks voor je op een rijtje gezet. Gelukkig is dit nog maar het begin, want wij hebben een product voor je wat vol zit met dit soort gezonde en makkelijk te bereiden recepten.

Het product heet De Afslank Receptenbijbel en is gemaakt door Oscar Helm.

Het is een boek wat vol zit met gezonde en smakelijke recepten zodat jij snel en effectief kan afvallen. Dat is natuurlijk op zichzelf al een super mooi product MAAR één van de bijkomende bonussen is een compleet receptenboek met 84 gezonde tussendoortjes recepten!

Dit zijn zowel tussendoortjes met- als zonder koolhydraten, verschillende soorten fruiten, noten, zaden, gezonde repen, water met een smaakje etc.

En het mooie is dat er een 90 dagen niet-goed-geld-terug garantie op dit product zit. Wij hebben deze garantie voor je getest en mocht je om wat voor reden dan ook niet tevreden zijn met je aankoop dan krijg je zonder vragen het volledig aankoop bedrag terug gestort op je rekening. (De PDF-bestanden die je bij aankoop van je product hebt gekregen mag je ook nog eens houden 😉 )

Je loopt dus geen enkel risico. Wil je meer weten? Klik dan snel op de onderstaande knop.

JA! IK WIL GEZONDE EN MAKKELIJKE TE BEREIDEN AVOND SNACKS

BEKIJK HIER HET COMPLETE RECEPTENBOEK INCLUSIEF GEZONDE AVONDSNACKS

Heb je nog vragen of opmerkingen over Gezonde Avondsnacks? Laat dan nu een reactie achter!

Ryan Francis
Mijn naam is Ryan en ik heb een grote passie voor gezondheid en goede voeding. Dit was niet altijd zo. In mijn tiener jaren had ik last van overgewicht waardoor ik ook enorm onzeker was. Totdat ik er genoeg van had! Sinds mijn 18e ben ik begonnen met Fitness en is mijn gezondheid met stappen en sprongen vooruit gegaan. Met deze website wil ik mijn kennis delen zodat ik andere kan helpen met een gezond en fitter leven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *