Loopband of Crosstrainer

Loopband of Crosstrainer? Ben je nu aan het twijfelen tussen een loopband of een crosstrainer? Dan ben je hier bij het juiste adres.

Zowel de crosstrainer als de loopband geven je alle mogelijkheden om vanuit het gemak van je eigen huis lekker te kunnen trainen.

Of jouw doel nu afvallen is of aan je conditie werken.

Beide fitness apparaten zijn zeer gemakkelijk in gebruik, je stapt erop en begint met je training.

Toch zijn er wel degelijk verschillen tussen de fitness toestellen, ondanks dat ze wel wat op elkaar lijken.

Wil je weten welk apparaat het beste bij jou past?

Op deze pagina gaan we uitgebreid in op alle kenmerken van een loopband en de crosstrainer en we zetten ze overzichtelijk op een rijtje.

Laten we direct beginnen!

loopband of crosstrainer

Inhoudsopgave

Een Loopband of een Crosstrainer?

Het blijft altijd een lastige keuze op welk cardio fitness apparaat je het beste kunt gaan trainen om jouw persoonlijke fitness doelen te behalen.

Elke sportschool bevat ander soort fitness apparatuur, maar er zijn 2 apparaten welke vrijwel altijd aanwezig zijn: De Loopband en de Crosstrainer.

Sommige mensen hebben de voorkeur aan het trainen op een loopband terwijl anderen weer de voorkeur hebben aan een Crosstrainer. Vaak is deze voorkeur gebaseerd op welke het leukste is om op te trainen.

Het is echter van groot belang dat je niet alleen maar lol hebt. Het is namelijk ook van groot belang dat je traint op een fitness apparaat waarmee je het effectiefst bezig kunt zijn.

Het kan ook zo zijn dat je een fitnessapparaat voor thuis wilt kopen, maar dat je nog niet weet welke het beste bij jouw persoonlijke doelen en voorkeuren passen.

De 7 verschillen tussen een Loopband en Crosstrainer

Laten we beginnen bij het begin. We gaan eerst inzichtelijk maken wat de grootste verschillen zijn tussen de fitness apparaten.

De Crosstrainer en Loopband zijn namelijk 2 zeer verschillende fitnessapparaten. Hieronder hebben we een duidelijk overzicht gemaakt waar je de verschillen gemakkelijk kunt zien:

LoopbandCrosstrainer
1. Training van je LichaamTraining van je onderlichaamFull Body Workout
2. Manier van bewegenHardlopen of WandelenLanglaufbeweging
3. Kracht, conditie en afvallenConditie en AfvallenKracht, Conditie en Afvallen
4. Belasting van je gewrichtenBelast de gewrichtenLow Impact Training
5. Opletten bij de aanschaf– Breedte van Loopvlak
– Hellinghoek
– Positie van het Vliegwiel
– Weerstand
6. TrainingscomputerJa, verschillende opties Ja, verschillende opties
7. GebruiksgemakGeschikt voor beginnersGeschikt voor beginners

We hebben nu in een kort en bondig overzicht de verschillen tussen een crosstrainer en een loopband weergegeven. Hieronder gaan we alle verschillen nog nader toelichten.

1. De manier van het trainen van je lichaam

Beide fitness apparaten maken de spieren van je lichaam sterker, echter de nadruk ligt wel op verschillende delen van je lichaam.

De Crosstrainer geeft een Full Body Workout

Met de Crosstrainer heb je de mogelijkheid om je gehele lichaam te trainen. Voor het gebruik van het fitness apparaat heb je namelijk vrijwel alle spieren in je lichaam nodig (ca 80%).

Dit is dan ook zeer bijzonder voor een fitnessapparaat.

Doordat je op de bewegende pedalen staat maak je ook gebruik van je onderbenen (kuiten), bovenbeenspieren en je billen.

Met de bewegende handvatten zorg je ervoor dat ook je armen, schouders en rug actief zijn. Doordat je jezelf in balans moet houden op de Crosstrainer activeer je ook je core (buikspieren).

OP sommige Crosstrainer kun je ook nog achterwaarts trappen. Daarmee activeer je dan weer andere spieren in je lichaam.

De Loopband traint enkel je Onderlichaam

Doordat je (hard)loopt op een loopband, train je voornamelijk je onderlichaam. Je gehele beenspieren (kuiten, hamstrings, bovenbeenspieren en bilspieren), maar ook je buikspieren worden getraind.

Wanneer je voor een loopband kiest, kun je ook de mogelijkheid hebben om een hellingshoek in te stellen. Op deze wijze kun je niet alleen je training variëren, maar ook afwisselen in welke spieren worden belast.

2. Het verschil in beweging

Op zowel de crosstrainer als de loopband maak je een loopbeweging. Het is echter zo dat je de manier van bewegen heel verschillend zal ervaren.

De Crosstrainer maakt een langlaufbeweging

Bij een Crosstrainer sta je op 2 pedalen waarmee je een cyclische beweging maakt. Deze beweging lijkt sterk op een combinatie van langlaufen en deze verloopt vloeiend en soepel.

Daarbij zijn je handen ook in beweging, ze gaan namelijk heen en weer.

Met de Loopband ren je of loop je

OP een loopband kan je zowel hardlopen als wandelen. Deze beweging is hetzelfde als wanneer je buiten zou gaan (hard)lopen.

Een bijkomend voordeel van een loopband is dat je, indien je een loopband met een helling hebt, een helling op of -af kan nabootsen.

3. Kracht, Conditie en Afvallen

Met zowel de loopband als met de crosstrainer kun je aan je conditie werken en afvallen. Maar toch is er tussen deze 2 apparaten een klein nuance verschil.

Met de Crosstrainer train je je conditie, kracht en afvallen

Het is helaas niet zo dat je daadwerkelijk enorme spierballen kunt krijgen door op de Crosstrainer te trainen. Het is echter wel zo dat je spieren er sterker van kunnen worden.

Ook is een Crosstrainer uitermate goed om je conditie te verbeteren. Ook wanneer je wilt afvallen is dit fitness apparaat zeer geschikt.

Je kan namelijk gemakkelijk zo rond de 500 calorieën per uur verbranden wanneer je een intensieve training doet op de Crosstrainer.

Met de Loopband train je conditie en kun je afvallen

De loopband daarentegen is weer uitermate geschikt voor duurtraining. Met de loopband probeer je je conditie te verbeteren, zodat je het hardlopen in de toekomst langer kunt volhouden.

Dit is goed voor de algehele fitheid van je hart en longen.

Doordat je op een loopband ook aardig wat calorieën kunt verbranden, is het ook een zeer geschikt fitness apparaat wanneer je wilt afvallen.

Gemiddeld kun je zo rond de 300 en 400 calorieën per uur verbranden.

4. De belasting van je gewrichten

Tijdens het sporten is het van groot belang dat je er erg in hebt hoe je gewrichten worden belast. De mate van belasting op je gewrichten is namelijk bepalend of je de sport met gemak en lang kunt volhouden.

Ben je echter blessure gevoelig, dan kan het goed zijn dat het ene fitness apparaat beter geschikt voor je is dan een ander.

Low impact van de Crosstrainer

Met de vloeiende en soepele beweging van de Crosstrainer worden je gewrichten minimaal belast.

Zelfs wanneer je last hebt van gevoelige knieën, enkel of heupen is het alsnog mogelijk om te kunnen trainen op de crosstrainer.

Dit komt omdat er geen schokken of plotselinge bewegingen worden gemaakt tijdens het trainen op een Crosstrainer.

Ook als je al last hebt van een blessure is de Crosstrainer het fitness apparaat om te gebruiken tijdens het herstel.

Stevige impact van de Loopband

Net als bij gewoon hardlopen, dragen de voeten, enkels en knieën je lichaamsgewicht.

Bij elke stap die je neemt, komt je gewicht met een klap neer en je voeten en knieën moeten dat opvangen. Om deze reden heeft een loopband, ten opzichte van een crosstrainer, een zwaardere impact op je gewrichten.

Gelukkig zijn er vandaag de dag wel loopbanden beschikbaar welke voorzien zijn van een dempingssysteem. Dit kan de belasting wat minder zwaar maken op je gewrichten.

Als je snel last hebt van pijnlijke gewrichten, zal je goed moeten nadenken of je hardlopen als sport wel kunt doen.

5. Aandachtspunten bij het kopen van een Crosstrainer of Loopband?

Wanneer je van plan bent om een Crosstrainer of een Loopband te kopen zijn er een aantal belangrijke punten waar je op moet letten:

Opletten bij het aanschaffen van een Crosstrainer:

De positie van het vliegwiel

Bij een Crosstrainer is de positie van het vliegwiel van groot belang met betrekking tot het verloop van de beweging wanneer je bezig bent met trainen.

Zit het vliegwiel bijvoorbeeld aan de voorzijde (front driven), dan lijkt de beweging het meeste op langlaufen.

De passen die je dan maakt op de Crosstrainer zijn dan wat langer en minder intensief.

Wanneer het vliegwiel aan de achterzijde ziet (rear driven), dan maak je wat kortere passen en lijkt het wat meer op hardlopen.

Als je gebruikt maakt van een Crosstrainer waarbij het vliegwiel aan de achterzijde zit dan is de belasting op je gewrichten wel wat hoger.

Soort Weerstand

Het trainen op een crosstrainer kan zwaarder of lichter gemaakt worden met behulp van de weerstand.

Je al dan merken dat het zwaarder is om het vliegwiel van de Crosstrainer in beweging te brengen.

De weerstand van de Crosstrainer kan namelijk op een aantal verschillende manieren worden opgewekt.

Dit kan door luchtweerstand, een magneetrem en elektromagneetrem.

Opletten bij het aanschaffen van een Loopband:

De breedte van het Loopvlak

Wanneer je van plan bent om een loopband te kopen dan moet je rekening houden met de breedte van het loopoppervlak.

Des te breder het loopoppervlak, des te meer bewegingsvrijheid je hebt.

Indien je niet van plan bent om echt te gaan hardlopen, maar alleen te wandelen of te joggen, dan heb je niet zo’n breed loopvlak nodig.

In dat geval is een loopband met een loopvlak van 45cm breed genoeg.

Ben je echter van plan om te gaan hardlopen, sprintjes wilt trekken of fanatiek wilt trainen, dan kun je het beste kiezen voor een loopvak met een breedte van 46cm of meer.

De Hellingshoek

Het kunnen instellen van een hellingshoek is niet echt een must maar het is wel mooi meegenomen wanneer je opzoek bent naar een geschikte loopband.

Wanneer je kiest voor een loopband waarbij je de hellingshoek kunt instellen, dan betekent dit dat je extra trainingsopties hebt.

Je kunt met een loopband met een hellingshoek namelijk een helling nabootsen.

Op deze wijze kun je je training zwaarder maken, maar ook meer afwisseling in je trainingen brengen.

Meestal ligt de hellingshoek tussen de 8% en de 15%.

Indien je bewust opzoek bent naar een loopband met een helling dan is het van belang dat je kijkt naar hoe de hellingshoek wordt ingesteld.

Dit kan namelijk handmatig worden gedaan (maar dan moet je je training onderbreken) of elektronisch.

6. De Trainingscomputer

Vandaag de dag beschikken bijna alle fitness apparaten over een trainingscomputer. Dit is ook zo het geval bij een Crosstrainer en een Loopband.

Het is echter wel afhankelijk van de prijsklasse over welke en hoeveel opties de computer beschikt.

Wanneer we bijvoorbeeld kijken naar een simpele computer dan wordt er enkel de hoeveelheid calorieën, welke afstand je hebt afgelegd en hoe lang je bezig bent wordt weergegeven.

Een uitgebreidere trainingscomputer beschikt ook over trainingsprogramma’s. Die kunnen je helpen je doelen te bereiken.

Er zijn dan speciale programma’s voor als je wilt afvallen of je conditie wilt verbeteren.

In combinatie met een hartslagmeter kun je dan heel erg effectief trainen.

Bij een crosstrainer kan een geavanceerde trainingscomputer de weerstand automatisch instellen, bij een hardloopband bijvoorbeeld de hellingshoek.

7. Het gebruiksgemak

Zowel de crosstrainer als de loopband is niet moeilijk om te gebruiken. Ze zijn beide geschikt voor beginnende sporters.

Je stapt op het apparaat en kunt gaan sporten. Wel is het nodig om de tijd te nemen, om te wennen aan de bewegingen.

De crosstrainer heeft bewegende pedalen

Bij de crosstrainer hebben sommige mensen wat moeite met hun balans bewaren. Je staat op twee grote pedalen, die bewegen.

Maar door de handvatten kun je je altijd goed vasthouden. Als je rustig begint, levert dit meestal geen problemen op.

De loopband heeft een draaiend loopoppervlak

Op de loopband moet je vaak ook wennen aan de draaiende ondergrond, en hoe je daar je tempo op bepaalt.

De loopband heeft beugels die steun geven en die je helpen je evenwicht te bewaren. Ook het stoppen met lopen vergt wat oplettendheid.

De band draait nog even door, dus je moet er afstappen of gewoon langzaam je tempo verlagen.

Als je hier rekening mee houdt, voorzichtig begint met lopen en steun zoekt waar nodig, zal je al snel wennen aan het trainen op de loopband.

De voor- en nadelen van een Loopband en Crosstrainer

we hebben nu op een aantal punten al gekeken naar de verschillen tussen een loopband en een crosstrainer. Het kan nog steeds zijn dat men twijfelt bij de aankoop tussen een crosstrainer en loopband.

Om het nog wat overzichtelijker te maken gaan we daarom de verschillende voor- en nadelen van beide toestellen opsommen.

Houd deze voor- en nadelen goed in je achterhoofd zodat je zeker weet dat je de juiste keuze hebt gemaakt.

Zeker wanneer het de bedoeling is om het fitness apparaat regelmatig te gebruiken.

Voordelen van een Loopband

  • Het toestel bevat veel verschillende programma's en mogelijkheden, zoals een helling instellen en zorgt voor een constante uitdaging.
  • De loopband bestaat al heel erg lang en is in de loop van de tijd veel geevolueerd. Hierdoor is het toestel steeds bijgeschaafd en geoptimaliseerd
  • De meeste loopbanden zijn voorzien van een goed schokdempingsysteem waardoor de impact op gewrichten (zoals bijvoorbeeld je knieën) beperkt wordt en het beter is dan op straat te hardlopen
  • In tegenstelling tot hardlopen op straat, hoef je geen rekening te houden met verkeer, stoplichten,…
  • Ook wanneer het regent of te koud is buiten, kun je hardlopen
  • Tijdens het hardlopen op een loopband kun je een serie of film bekijken
  • Je hoeft geen route uit te stippelen zodat je aan precies de afstand komt die je wilt lopen
  • Met een loopband verbruik je over het algemeen iets meer calorieën dan op een crosstrainer

Nadelen van een Loopband

  • Bij het hardlopen heb je steeds op grote impact op je gewrichten waardoor het toestel minder geschikt is voor mensen met blessure.
  • Hardlopen op een loopband kan nogal eentonig zijn
  • Vaak is een loopband een grote investering. Zeker wanneer je voor een kwalitatief model kiest, heb je vaak een budget nodig dat tot honderden euro’s kan oplopen
  • Het loopvlak bepaalt het comfort van je training. Dat betekent dat als je voor een goedkoper model kiest, je vaak een relatief klein loopvlak hebt wat niet altijd even aangenaam is
  • Wanneer je high intensity trainingen doet, kan het gevolgen hebben voor je gezondheid. Zo is het niet altijd even goed om bijvoorbeeld op een zware helling te lopen.

Voordelen van een Crosstrainer

  • Een crosstrainer heeft geen impact op je gewrichten. De bewegingen voelen erg natuurlijk aan.
  • Bij heel wat modellen kan je ook, door een omgekeerde beweging, andere spieren trainen
  • Je traint niet enkel je benen maar ook je bovenlichaam (door de handgrepen)
  • Perfect voor mensen die revalideren
  • Studies beweren dat mensen die op een crosstrainer trainen, eigenlijk harder trainen dan ze zelf denken

Nadelen van een Crosstrainer

  • Een crosstrainer is minder dynamisch dan een loopband. De meeste crosstrainers hebben bijvoorbeeld geen helling functie. En wanneer ze dit wel hebben is deze functie minder effectief dan bij een loopband
  • Een crosstrainer is niet het meest geschikte toestel om spieren te kweken. Daarvoor kijk je beter naar een krachtstation
  • In vergelijking met een loopband, verbrand je met een crosstrainer over het algemeen wat minder calorieën

Crosstrainer of Loopband: Welke apparaat is beter voor het afvallen?

We hebben nu al een berg aan informatie behandelt omtrent de verschillen tussen de 2 fitness apparaten. Maar welke is nu het beste om vet mee te verbranden?

Wanneer men begint met sporten is vaak het doel om af te vallen en om dit zo effectief mogelijk te doen. We willen dan wel eerst zeggen dat je voedingspatroon in orde moet zijn.

Maar daarnaast is je training ook een zeer belangrijk aspect. Een cardio fitness apparaat is dan ook een zeer effectieve manier om te trainen.

Welke van de twee daadwerkelijk effectiever is om af te vallen is erg lastig te zeggen aangezien dit afhangt van de snelheid en weerstand waar je mee traint.

Over het algemeen zal je met de Crosstrainer net wat meer kcal per uur verbranden. Dit komt omdat je met een crosstrainer meerdere spieren gebruikt tijdens het trainen.

Ook kun je op de crosstrainer de weerstand verhogen waarmee het calorie verbruik nóg hoger wordt.

Als je gebruikt maakt van een loopband met helling dan kun je hier echter ook flink wat calorieën mee verbranden en zal het niet veel schelen met het verbruik op de Crosstrainer.

Is een Crosstrainer of Loopband voor Thuis?

Ben je van plan om een loopband voor thuis aan te schaffen? Dat is dan een zeer goede keuze aangezien thuis sporten een aantal voordelen met zich mee brengt.

Je moet echter wel een afweging maken of je kiest voor een Crosstrainer of een Loopband.

We hebben al een compleet overzicht met de verschillen tussen een Crosstrainer en een Loopband behandelt. Maar wanneer je thuis met een fitness apparaat aan de gang wilt gaan zijn er een aantal aanvullende aspecten waar je rekening mee dient te houden bij jouw keuze.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan het geluid dat ’t apparaat produceert en de ruimte die het in beslag zal nemen.

1. Geluid

Thuis heb je het liefst een apparaat staan dat zo min mogelijk geluid produceert. Niet alleen kan het vervelend zijn voor jezelf, maar ook je huisgenoten of zelfs je buren kun je hiermee tot last zijn.

Over het algemeen is een Crosstrainer stiller dan een Loopband. Dit komt voornamelijk doordat je met de loopband een zweefmoment hebt en dus constant op het loopvlak landt. Dit kan extra geluid en trillingen veroorzaken.

Wanneer je echter kiest voor een loopband met een goede demping dan zijn deze trillingen echter minimaal.

Ook wordt de loopband aangedreven door een motor en dit zal dan ook wat geluid produceren.

Er zijn tegenwoordig loopbanden met een nagenoeg geruisloze motor, maar je zult het altijd wel blijven horen.

2. Ruimte

Zit je krap in je ruimte of wil je gewoon niet te veel ruimte kwijt zijn aan een fitnessapparaat? Dan kan dit een belangrijke rol spelen in de keuze die je maakt.

Een loopband is over het algemeen een stukje langer dan een crosstrainer en neemt wat dat betreft dus meer ruimte in beslag.

Als we kijken naar de hoogte en de breedte dan zal het verschillen per model maar deze verschillen zijn minimaal.

Wat echter een groot voordeel is van de loopband is dat (de meeste) loopband inklapbaar zijn.

Dit wil zeggen dat je het loopvlak omhoog kunt klappen en hiermee dus enorm veel ruimte bespaard.

Er zijn ook enkele crosstrainers die opgevouwen kunnen worden, maar dat zijn er niet veel.

Misschien vind je dit ook interessant:

Op TakeActionNow.nl delen we enkel de allerbeste informatie omtrent fitness loopbanden. Je kunt op deze website dan ook een tal van verschillende pagina’s over loopbanden vinden.

Ben je opzoek naar nog meer informatie over loopband gerelateerde onderwerpen? Bekijk dan ook de volgende pagina’s:

Veel gestelde vragen over een Loopband of Crosstrainer!

Hieronder hebben wij een kort overzicht gemaakt met gerelateerde vragen over een Loopband of een Crosstrainer. Mocht je zelf nog met vragen zitten, laat ze weten in de reactie, zodat wij je kunnen voorzien van een passend antwoord!

Wat is beter om af te vallen, een crosstrainer of een loopband?

In vergelijking verbrand je op een loopband net iets meer calorieën.

Hoe lang moet je op een crosstrainer staan om af te vallen?

Gemiddeld verbrand je met 30 minuten op een crosstrainer ca 250 calorieën.

Is trainen om een crosstrainer gezond?

Jazeker! Met het trainen op een crosstrainer krijg je een total body workout.

Wat doet een loopband met je lichaam?

Met een loopband train je je benen en bouw je je conditie op.

Kun je afvallen met een loopband?

Absoluut!

Heb je nog vragen of opmerkingen over een Loopband of een Crosstrainer? Laat dan nu een reactie achter!

Ryan Francis
Mijn naam is Ryan en ik heb een grote passie voor gezondheid en goede voeding. Dit was niet altijd zo. In mijn tiener jaren had ik last van overgewicht waardoor ik ook enorm onzeker was. Totdat ik er genoeg van had! Sinds mijn 18e ben ik begonnen met Fitness en is mijn gezondheid met stappen en sprongen vooruit gegaan. Met deze website wil ik mijn kennis delen zodat ik andere kan helpen met een gezond en fitter leven.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.