Droog Trainen Tips

Droog Trainen Tips. Je zal de term droog trainen vast en zeker wel eens vaker voorbij zien komen. In de sportwereld wordt droog trainen ook wel ‘cutten’ genoemd. Droog trainen komt er eigenlijk op neer dat je zoveel mogelijk vet verliest en zoveel mogelijk spieren behoudt. Het uiteindelijk doel is dat je spieren dan beter zichtbaar worden.

Voor mensen die net komen kijken bij het droog trainen zou je eigenlijk ook kunnen zeggen dat je wilt afvallen en zo min mogelijk spieren wilt kwijtraken.

Succesvol droog trainen bereik je door de juiste voeding te eten en de juiste trainingen te volgen. Dit zijn 2 elementen die elkaar naadloos aanvullen als het gaat om een droog getraind lijf. De focus ligt dus op beide aspecten. Vandaag gaan we je een aantal essentiële tips geven waarmee je binnen een paar maanden het droog getrainde lichaam van je dromen hebt!

Laten we direct beginnen!.

droog trainen tips

Inhoudsopgave

Voor wie is het Droog Trainen bedoeld?

Zoals we aan het begin van de pagina al zeiden komt de term ‘droog trainen’ uit de sportwereld en dan specifiek uit het bodybuild wereldje. Bodybuilders worden beoordeeld op de zichtbaarheid van hun spieren. Om deze reden is in die wereld de term ‘droog trainen’ een lang bekend begrip.

In essentie gaat het erom dat je op een lange termijn je calorie-inname gaat verlagen zodat je spieren beter zichtbaar worden zodra je op het podium staat. Door droog trainen verdwijnt het onderhuids vet, waardoor je spieren beter zichtbaar worden en vaak groter lijken. Dit is dan ook exact het element waarop body builders worden beoordeeld.

Droog Trainen Tips

Gelukkig hoef je geen body builder te zijn om droog te trainen. Het begrip is namelijk overgenomen door de fitness wereld en het wordt met name toegepast zodra de zomer eraan komt. Droog Trainen lijkt in theorie makkelijk maar in de praktijk is het toch even wat anders. Wie wilt droog trainen moet zowel op zijn voeding letten als flink aan de slag gaan in de sportschool. Met deze droog trainen tips gaan we jou helpen om je lichaam binnen een paar maanden klaar te stomen!

1. Minder calorieën eten

Tip nummer 1 is misschien wel één van de belangrijkste tips. Het droog trainen draait voor een groot deel om het eten van de juiste voeding. Ieder lichaam is anders en reageert weer anders, en vraagt dan weer om een uniek dieet. Maar het uiteindelijke doel is dan je vet verliest.

Het verliezen van vet krijg je voor elkaar door je calorie inname te verlagen, zodat je lichaam meer energie verbrand dan dat het binnen krijgt. Hoeveel eten je precies moet eten, hangt af van wat je lichaam op dagelijkse basis nodig heeft. Let er echter wel op dat je niet in een te groot calorietekort gaat zitten, zoals bij een crashdieet.

Houd wel op dagelijkse basis bij hoeveel je eet en hoeveel je afvalt. Op deze wijze kun je, indien noodzakelijk, aanpassingen maken aan je voedingspatroon. Hierdoor zorg je ervoor dat je je langzaam aan je vetpercentage verlaagt en zoveel mogelijk spiermassa behoudt.

Wil je meer weten over welke voeding je moet nemen tijdens het droog trainen en hoe je een compleet voedingsschema kunt maken? Klik dan snel op de onderstaande knop:

2. Eet meer eiwitten

Het is ook nog eens super belangrijk dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt. Dit zorgt ervoor dat de eiwitsynthese in je lichaam soepel blijft doorlopen voor maximaal spierbehoud. Meer eiwitten aan je voeding toevoegen zorgt ervoor dat je tijdens het droog trainen zoveel mogelijk spiermassa behoudt. Een aantal voorbeelden van voedingsmiddelen die rijk zijn aan eiwitten zijn:

  • Kwark
  • Eieren
  • Kip
  • Tonijn
  • Zalm
  • Eiwitshakes
  • Sojabonen

Het is om te beginnen van belang dat je op dagelijkse basis voldoende eiwitten binnen krijgt. De rest van je dagelijks benodigde calorieën vul je aan met koolhydraten en vetten. Een goede richtlijn om te hanteren is dat je ongeveer 0,5 gram vet per kilogram lichaamsgewicht consumeert. De rest vul je aan met koolhydraten.

3. Maak gebruik van een gevarieerd en gezond voedingsschema

Tijdens het droog trainen maken veel mensen de fout dat ze alleen maar focussen op de macronutriënten, de koolhydraten, eiwitten en vetten. Je moet namelijk ook letten op de micronutriënten. Dit zijn bijvoorbeeld calcium, magnesium, fosfor, zink etc.

Veel van deze mineralen spelen een belangrijke rol tijdens het verbranden van vet en voor het behoud van spiermassa. En dan moeten we ook niet de vitamines vergeten! Denk hierbij aan vitamine C, B en de vet oplosbare vitamines A, D, E en K. Tijdens je periode van droog trainen is het namelijk van belang dat je al deze vitamines en mineralen binnen krijgt.

Wil je nu ervoor zorgen dat je altijd de juiste vitamine en mineralen binnen krijgt? Maak dan gebruik van supplementen! Klik snel op de onderstaande knop en ontdek hoe supplementen jou net dat extra steuntje in de rug kunnen geven:

We snappen dat het soms niet altijd even makkelijk is om je ook nog eens druk te gaan maken over welke vitamines en mineralen je allemaal wel en niet binnen hebt gehad. De bovengenoemde punten helpen je net dat kleine beetje extra om nog sneller en efficiënter droog te trainen. Maar zolang je je aan de basis houdt van een gezond en gebalanceerd voedingspatroon dan volgt de rest vanzelf. Factoren zoals hoe groot je porties zijn en hoe vaak je eet maken dan ook niet zoveel uit.

Dit maakt het op de lange termijn een stuk gemakkelijker om een plan op te zetten.

4. Timing = Key

Het timen van je eetmomenten kan jou een flinke boost geven tijdens je training, vooral als het gaat om je koolhydraat inname. Dit houdt in dat je het beste je dagelijkse koolhydraten rondom je training consumeert. Dit zorgt ervoor dat je alle nodige energie tijdens je training kan geven.

Het eten van voldoende koolhydraten voor én na je training zorgt er niet alleen voor dat je optimaal kan presteren tijdens je training, maar ook dat je na je training sneller herstelt

5. Let op dat je niet te snel afvalt!

We snappen als geen ander dat wanneer je bezig bent met droog trainen dat je het liefst zo snel mogelijk je doel wilt behalen. Maar let erop dat je dit niet te snel doet! Als richtlijn tijdens het droog trainen is het aan te raden om rond de 0,5 kg af te vallen per week. Wanneer je boven de 0,5 kg per week afvalt is de kans groot dat je namelijk ook spiermassa kwijtraakt. Het is ook zo dat wanneer je te snel afvalt dat je dan ook kracht tijdens je trainingssessies verliest.

Om deze reden moet je hoog blijven zitten in je dagelijkse hoeveelheid eiwitten en je aantal calorieën geleidelijk aan verlagen. Op deze wijze garandeer je zoveel mogelijk vet verbranding en zo min mogelijk spierverlies.

6. Zo blijf je doorgaan

De volgende droog trainen tip is voor vele waarschijnlijk wel een herkenbare. Tijdens het droog trainen kan hongergevoel soms de grootste vijand zijn. Wanneer je honger hebt kan het zo zijn dat je niet altijd even goede eetkeuzes maakt. De verleiding is groter om een zak snoep of chips open te trekken wanneer je honger hebt. Om deze hongergevoelens zoveel mogelijk uit de weg te gaan kun je het beste kiezen voor voedzame en vezelrijke voedingsmiddelen. Dit zijn bijvoorbeeld groenten of volkoren producten.

Vezelrijke producten geven je namelijk een verzadigd gevoel en zijn relatief lager in calorieën.

7. Water is je beste vriend

We hebben allemaal wel eens gehoord dat onze lichamen voor het grootste gedeelte uit water bestaan, zo rond de 55 à 60 procent. Onze hersenen bestaan zelf voor 80% uit water! Op dagelijkse basis voldoende water drinken is echt super belangrijk. We raden dan ook aan om dagelijks 2 tot 4 liter water te drinken. Voldoende water drinken helpt namelijk ook bij het verminderen van het hongergevoel.

Tip: Zorg dat je altijd een drinkfles met water in de buurt hebt staan. Het liefst dan ook binnen handbereik. Op deze wijze ben je sneller geneigd om eruit te drinken.

8. Drink Groene Thee

Een ander goed alternatief op water is het drinken van groene thee. De cafeïne in groene thee zorgt ervoor dat je stofwisseling wordt verhoogd. Groene Thee bevat ook anti-oxidanten die vrije radicalen afbreken, en polifenolen helpen bij de afbraak van vetten.

Wil je nu meer weten over hoe je kunt afvallen met Groene Thee? Klik dan op de onderstaande knop:

9. Vergeet de vetten niet!

Voor de gemiddelde mens die wilt afvallen is het horen van de term ‘vetten’ al genoeg om volledig in de stress te schieten. Vandaag de dag worden vetten beschouwd als de grote boosdoener van overgewicht. Niets is minder waar! Vetten zijn ook van groot belang in een goed en gezond voedingspatroon. Het is namelijk niet aan te raden om minder dan 0,5 gram vet per kilogram lichaamsgewicht op dagelijkse basis te consumeren.

Wanneer je vetten eet moet je je voornamelijk focussen op de onverzadigde vetten, dit zijn namelijk de ‘gezonde’ vetten. Een aantal voorbeelden van onverzadigde vetten die je kunt toevoegen aan je voedingspatroon zijn:

  • Avocado's
  • Eigeel
  • Noten
  • Vette vis (zalm, haring of makreel)

Nu hoeft het niet zo te zijn dat je verzadigde vetten compleet moet vermijden. Het is echter wel belangrijk dat je deze in beperkte maten consumeert. Net zoals alles in het leven draait het om de juiste balans.

10. Het flexibele droog trainen dieet

Bij het flexibele droog trainen gaat het erom dat je calorieën en macronutriënten bijhoudt (dit zijn je koolhydraten, eiwitten en vetten), met als doel om over een langdurige periode in een negatieve energiebalans te zitten. Dit zorgt er dan weer voor dat we vet verbanden.

Het flexibel diëten is een methode waarbij je calorie inname je enige restrictie is.

Zolang je je dagelijks benodigde calorieën niet overschrijd, mag je eten en drinken wat je wilt. Je hoeft dan dus niet bepaalde voedingsmiddelen uit te sluiten uit je voedingspatroon. Veel mensen ervaren dit dan ook als een zeer prettige manier van droog trainen.

Flexibel diëten past dan ook perfect in een plan om droog te trainen.

Ben je nu opzoek naar smakelijke en gemakkelijk te maken recepten voor het droog trainen? Klik dan snel op de onderstaande knop:

11. Droog Trainen en Intermittent Fasting

Voor sommige mensen is de term intermittent fasting compleet nieuw en andere hebben deze term al duizenden keren voorbij zien komen. Intermittent fasting is niet zozeer een dieet, maar meer een manier van leven. Het gaat erom dat je enkel binnen een bepaald tijdsbestek mag eten, meestal eet je dan 16 uur niet en de overige 8 uur van de dag wel.

Het is eerder een tool die jou helpt om je aan je hoeveelheid calorieën te houden en om ervoor te zorgen dat je je dagelijkse calorieën effectiever kunt verdelen over je dag.

Intermittent Fasting kan dus perfect gecombineerd worden met droog trainen.

Belangrijke Droog Trainen Tips voor je Workouts

We hebben nu al een aantal tips behandeld welke voeding gerelateerd zijn, maar het trainen zelf speelt ook een belangrijke rol tijdens het droog trainen. Deze droog trainen tip zijn misschien wel één van de belangrijke want hier gaat het bij veel mensen fout.

12. Blijf zo zwaar mogelijk trainen

Tijdens het droog trainen moet je absoluut niet je hele trainingsschema gaan omgooien, gewichten gaan verlagen, enorm veel herhalingen gaan doen of alleen maar cardio gaan doen.

Het is belangrijk dat je zwaar blijft trainen tijdens het droog trainen. Dit komt omdat je je spieren moet blijven prikkelen en stimuleren want anders is de kans groot dat je lichaam deze spieren gaat afbreken. Je zit namelijk in een calorie tekort en je lichaam is zo geprogrammeerd om de spieren die je niet gebruikt af te gaan breken als je ze niet gebruikt. Zolang je de prikkel aan je spieren blijft geven dat ze hard moeten werken, behoud je ze ook.

Het is echter wel zo dat je tussen je sets en je oefeningen in wat extra rust moet nemen.

13. Focus op de compound oefeningen

Het doen van compound oefeningen is een goede manier om meerdere spieren tegelijkertijd te activeren. Compound oefeningen stellen je in staat om meer gewicht te tillen, met als resultaat dat er een hogere hormonale en metabole reactie plaatsvindt. Dit zorgt dan ook weer voor meer vet verbranding.

Een aantal welbekende compound oefeningen zijn:

  • Squats
  • Deadlifts
  • Bench Press
  • Overhead Press
  • Rows

Ben je nu opzoek naar een compleet schema voor tijdens het droog trainen? Klik dan snel op de onderstaande knop:

14. Doe niet té gek met Cardio

Wanneer mensen willen afvallen hebben ze vaak het idee dat ze ontzettend veel cardio oefeningen moeten doen, zoals hardlopen, fietsen, roeien etc. Het is absoluut geen slecht idee om wat extra cardio toe te voegen aan je trainingen, maar doe dit voor max 15 tot 30 min. Meer ook niet! Teveel cardio zorgt er namelijk voor dat je je spieren ook weer afbreekt.

15. Als je Cardio gaat doen, doe dan aan HIIT!

Uit onderzoek is gebleken dat het vele malen effectiever is om aan High Intensity Interval Training (HIIT) te doen wanneer je wilt afvallen of droog trainen in plaats van een normale cardio training. Bovendien zorgt het er ook nog eens voor dat het minder snel ten koste gaat van je spiermassa en het is ook nog eens uitdagender dan uren op een loopband staan 😉

Aanvullende Droog Trainen Tips

Tot slot geven wel je nog een aantal aanvullende en handige droog trainen tips zodat je nog doeltreffender, gezonder en eenvoudiger kunt droog trainen:

16. Voldoende slaap is essentieel

Het hebben van een goede nachtrust is één van de belangrijkste aspecten voor een goede gezondheid, ook wanneer je bezig bent met droog trainen. Probeer per nacht rond de 8 uur slaap te krijgen. Dit zorgt voor een goede hormoonhuishouding en een gebalanceerd energieniveau.

17. Stel realistische doelen

Tot slot is het van belang dat je realistische doelen voor jezelf hebt. Hoe haalbaar je doelen zijn is namelijk sterk afhankelijk van je levensstijl, genen en doorzettingsvermogen. Al deze factoren bepalen hoe snel je resultaten zal behalen tijdens het droog trainen proces. Leg de lat dus niet té hoog en wees niet te streng voor jezelf. Op deze wijze zorg je ervoor dat je je doelen zeker kunt behalen!

Wat is de beste manier om Droog te Trainen?

Nu kunnen we ons heel goed voorstellen dat we allemaal opzoek zijn naar dé beste manier om droog te trainen, of om zo snel mogelijk droog te trainen. Helaas is er geen één definitieve methode of manier wat ervoor zorgt dat je (zo snel mogelijk) resultaat behaalt. Met succes droog trainen is een verzameling van goede gewoontes hanteren en voldoende doorzettingsvermogen hebben.

Om deze reden hebben we hieronder kort en bondig gemaakt van waar je allemaal op kan letten tijdens het droog trainen:

  • Minder calorieën eten
  • Eet meer eiwitten
  • Maak gebruik van een gevarieerd en gezond voedingsschema
  • Timing = Key
  • Let op dat je niet te snel afvalt
  • Ontwikkel doorzettingsvermogen
  • Drink voldoende water
  • Drink groene thee
  • Vergeet de vetten niet
  • Maak gebruik van een flexibel dieet
  • Doe aan intermittent fasting
  • Blijf zwaar trainen
  • Focus op de compound oefeningen
  • Doe niet te gek met cardio
  • Als je cardio doet, doe dan aan HIIT
  • Zorg dat je voldoende slaapt
  • Stel realistische doelen

Het zijn veel tips en punten waar je op moet letten tijdens het droog trainen, maar wanneer je je aan zoveel mogelijk van deze punten houd zal je merken dat de resultaten vanzelf volgen. Wil je nu een compleet plan waarmee je gegarandeerd resultaat zal halen? Lees dan snel door naar onderaan de pagina!

Veel gestelde vragen over Droog Trainen Tips!

Hieronder hebben wij een kort overzicht gemaakt met gerelateerde vragen over Droog Trainen Tips. Mocht je zelf nog met vragen zitten, laat ze weten in de reactie, zodat wij je kunnen voorzien van een passend antwoord!

Kun je snel droog trainen?

Het kan wel maar het is niet aan te raden.

Hoe kan je het beste droog trainen?

Dit kan je lezen op deze pagina

Moet je extra goed letten op je voeding wanneer je wilt droog trainen?

Ja, je moet een zeker mate van discipline hebben wanneer je wilt droog trainen.

Moet je anders trainen wanneer je wilt gaan droog trainen?

Het is belangrijk dat je je blijft focussen op de grote compound oefeningen en zwaar traint.

Wanneer moet je beginnen met droog trainen?

Je kan altijd beginnen met droog trainen. Voornamelijk wordt er echter voor het zomerseizoen begonnen met droog trainen.

Hét meest complete pakket voor het Droog Trainen!

We zijn alweer aan het einde van deze pagina gekomen. We hebben nu enorm veel tips behandeld hoe jij snel en effectief kunt droog trainen.

We snappen dat het soms moeilijk kan zijn om ergens te beginnen of dat je niet exact weet waar je moet beginnen. Om het lichaam van je dromen te krijgen is er veel doorzettingsvermogen nodig en het kan soms moeilijk zijn om dit op eigen houtje vol te houden.

Gelukkig is er een handig programma dat je hiermee kan helpen. Het product heet Droog Trainen Protocol Mannen gemaakt door Droog Trainen Academie. Via het Droog Trainen Protocol Mannen vind je handige schema’s, tips en nog veel meer special voor Mannen. (ook voor vrouwen, lees snel verder!)

Het is een digitaal product compleet met schema’s en tips met zeer goede reacties en reviews. De trainingsschema’s zijn te gebruiken voor zowel de sportschool als thuis.

Mocht je dus opzoek zijn naar een fitness schema voor thuis trainingen, dan ben je ook hier aan het goede adres.

Een mooi bijkomend voordeel is dat er ook een 90 dagen niet-goed-geld-terug garantie op het product zit. Dus mocht je om wat voor reden dan ook niet tevreden zijn met de aankoop van je product, dan krijg je zonder vragen het volledig aankoop bedrag terug gestort op je rekening.

Het Droog Trainen Protocol Mannen is hét ideale product voor het lichaam van je dromen!

Droog Trainen Protocol Mannen

Droog Trainen Protocol Mannen

Wil jij meer weten over hét meest complete transformatie pakket?

  • Hoe omgaan met voeding voor vetverlies
  • Wat moet je doen met krachttraining en cardio
  • Trainingsschema voor in de gym en thuis!
  • En nog veel meer…

Droogtrainen is nog nooit zo simpel geweest!

JA! Ik wil makkelijk en snel beginnen met droogtrainen!

P.S. ben je nu opzoek naar het Droog Trainen Protocol speciaal voor vrouwen? Klik dan snel op de onderstaande knop en begin met het krijgen van het lichaam van je dromen!

Heb je nog vragen of opmerkingen over Droog Trainen Tips? Laat dan nu een reactie achter!

Ryan Francis
Mijn naam is Ryan en ik heb een grote passie voor gezondheid en goede voeding. Dit was niet altijd zo. In mijn tiener jaren had ik last van overgewicht waardoor ik ook enorm onzeker was. Totdat ik er genoeg van had! Sinds mijn 18e ben ik begonnen met Fitness en is mijn gezondheid met stappen en sprongen vooruit gegaan. Met deze website wil ik mijn kennis delen zodat ik andere kan helpen met een gezond en fitter leven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *