Afvallen

Wil je afvallen? Afvallen is enorm belangrijk voor je algemene gezondheid. Met een gezond gewicht heb je minder kans op bepaalde ziektes, zoals diabetestype 2, hart- en vaatziekten, bepaalde vormen van kanker en gewrichtsklachten. Zelfs enkele kilo’s kunnen al een groot verschil maken.

Op deze pagina kun je informatie vinden over hoe je op verschillende manieren kunt afvallen en helpt je op weg naar een blijven gezond gewicht.

Inhoudsopgave

Afvallen Buik

afvallen buik

Het is een wel bekend probleem dat rondom je buik vaak veel vet wordt opgeslagen. Dit is niet enkel bij vrouwen een probleem maar ook zeker bij mannen. Om deze reden willen mensen dan ook graag afvallen rondom hun buik. Helaas is je buik vaak dé plaats waar als eerst het vet wordt opgeslagen, en ook de plaats waar het als laatste pas weer verdwijnt.

Vandaag de dag kun je op verschillende manieren effectief afvallen rondom je buik. Zo kun je gebruik maken van apparaten, pillen, dieetschema’s, oefeningen… de mogelijkheden zijn eindeloos!

Klik en lees alles over afvallen bij je buik >>>

Afvallen met Eiwitshakes

Afvallen met Eiwitshakes

Net zoals Whey Proteïne worden eiwitshakes om verschillende redenen gebruikt door mensen, van topsporters tot de gemiddelde sporten. Eiwitshakes worden vaak door bodybuilders gebruikt om spieren op te bouwen. Je zou denken dat het drinken van eiwitshakes er alleen maar voor zorgt dat je meer massa krijgt of zwaarder wordt, maar niets is minder waar. Wanneer je eiwitshakes op de juiste manier gebruikt kun je daadwerkelijk afvallen met eiwitshakes.

Klik en lees alles over afvallen met Eiwitshakes >>>

Afvallen met Pillen

Afvallen met Pillen

Als je graag wilt afvallen heb je vast en zeker ook eens gedacht aan afvallen met behulp van pillen. Iedereen wilt een beetje afslanken. Misschien wil je afslanken om beter in je vel te zitten of wil je net dat kleine beetje extra vet kwijtraken omdat het bijna zomer is.

Het nemen van de juiste voeding of actief bezig zijn in de sportschool kan in veel gevallen niet genoeg zijn. Daarom bestaan er pillen voor het afvallen, deze zijn ontworpen om je te helpen met gewicht te verliezen.

Tegenwoordig zijn er een meerdere pillen voor het afvallen. Zo zijn er groene thee capsules, keto pillen, visolie capsules, appelazijn capsules, en ga zo maar door.

Klik en lees alles over afvallen met pillen >>>

Afvallen met Shakes

Afvallen met Shakes

Afvallen met shakes kan een gemakkelijke en vooral gezonde manier zijn om snel en effectief af te vallen. Dit is echter wel sterk afhankelijk van welke fabrikant je de shakes koopt. Vandaag de dag kun je een tal van verschillende soorten shakes kopen welke allemaal weer verschillen in kwaliteit, prijs, smaak etc.

Zo zijn er shakes om vet te verbranden, dieet shakes (of afval shakes), eiwitshakes voor sporters, green juice en fruit shakes.

Welke shakes zijn er voor het afvallen, wat zijn de beste shakes om af te vallen en wat zijn de ervaringen met shakes om af te vallen?

Klik en lees alles over afvallen met shakes >>>

Afvallen met Supplementen

Afvallen met supplementen

In de strijd tegen het afvallen kun je soms wel wat extra hulp gebruiken. Afvallen kan voor sommige een grote opgave zijn. Of je nu een constant hongergevoel hebt of je vindt dat het simpelweg niet snel genoeg gaar, hulp van een supplement is altijd welkom.

Het probleem is echter dat vandaag de dag supplementen worden gezien als wondermiddel, maar dat zijn ze zeker niet. Toch zijn supplementen een geweldige toevoeging aan je dagelijkse voeding om je net dat kleine beetje te helpen.

Er zijn supplementen die je vetverbranding stimuleren, natuurlijke kruiden die je energie geven en stofjes die ervoor kunnen zorgen dat je minder last hebt van een honger gevoel. Het is daarom niet zo gek dat men maar al te graag gebruik wilt maken van supplementen.

Klik en lees alles over afvallen met supplementen >>>

Afvallen met Whey

Afvallen met Whey

Vandaag de dag is Whey Proteïne een enorm populair product dat wordt gebruikt om de synthese van spiereiwitten te verbeteren en de spiergroei te bevorderen.

Maar Whey Proteïne is voor veel meer dingen goed. Wat veel mensen niet weten is dat het ook kan helpen bij het verliezen van gewicht. Het kan een ondersteunend middel zijn bij het behalen van je afvaldoelen en het kan ervoor zorgen dat je minder snel last krijgt van een hongergevoel.

Whey Proteïne is een perfecte toevoeging aan een dieet. Dit komt vooral omdat Whey langzaam wordt verteerd, waardoor je langer een vol gevoel hebt. Ook is aangetoond dat Whey een positieve werking heeft op de hongerhormonen die zich in de darmen bevinden. Daarnaast heeft Whey ook een goed effect op de bloedsuikerspiegel.

Klis en lees alles over afvallen met Whey Shakes

Wat zijn Calorieën?

Een calorie is een maat voor de hoeveelheid energie wat een product bevat. Het is de hoeveelheid energie wat nodig is om 1 gram water met 1 graden Celsius te verwarmen. De afkorting van calorie is cal. De hoeveelheid energie die voedingsmiddelen bevatten worden meestal weergegeven in kilocalorieën.

Wat is het verschil tussen calorieën en kilocalorieën ?

Een kilocalorie bevat 1000 calorieën. Dit is vergelijkbaar met een kilogram die gelijk staat aan 1000 gram. Het verschil is een factor 1000.

De termen calorie en kilocalorie worden vaak door elkaar heen gebruikt. Als er wordt gesproken over calorieën dan wordt er meestal kilocalorieën bedoelt. De afkorting voor kilocalorieën is kcal.

Wat zijn joules?

Achterop de verpakking van voedingsmiddelen zie je vaak ook de term joules voorbij komen. Joule wordt namelijk in de wetenschap veel vaker gebruikt, het is de internationale eenheid voor energie. De term calorie is eigenlijk een verouderde eenheid voor energie.

De term Joule is vernoemd naar de Britse natuurkundige James Prescott Joule. De afkorting voor Joules is J. Net zoals met calorieën en kilocalorieën heb je dan ook joules en kilojoules. Een kilojoule bevat 1000 joules.

Ondanks dat joules de internationale eenheid is voor energie is kilocalorie toch bekender onder consumenten. Dit komt voornamelijk omdat de voedingsindustrie gebruik blijft maken van kilocalorieën op de verpakking.

Hoe reken je met joules en calorieën?

Hieronder een kort overzicht hoe de calorie zich verhoudt ten opzichte van de joule

  • calorie = 4,2 joule
  • joule = 0,2 calorie
  • kilocalorie = 4,2 kilojoule
  • kilojoule = 0,2 kilocalorie

Welke voedingsstoffen leveren hoeveel calorieën?

Voedingsstoffen zijn onder te verdelen in 2 soorten voedingsstoffen, ook wel nutriënten genoemd:

  • Macronutriënten: koolhydraten, eiwitten en vetten
  • Micronutriënten: vitamines en mineralen

Met de macronutriënten hebben we het voornamelijk over koolhydraten, eiwitten en vetten. Er is ook nog een vierde macronutriënt namelijk alcohol maar vaak wordt er enkel gesproken over koolhydraten, eiwitten en vetten. Deze voedingsstoffen leveren niet allemaal dezelfde hoeveelheid energie:

  • koolhydraat 1 gram = 4 kcal
  • eiwit 1 gram = 4 kcal
  • vet 1 gram = 9 kcal
  • alcohol 1 gram = 7 kcal

De micronutriënten, vitamines en mineralen, leveren geen calorieën op maar zijn wel van essentieel belang voor het goed functioneren van je lichaam.

Wat zijn Macronutriënten?

Macronutriënten zijn voedingsstoffen die calorieën of energie leveren aan het lichaam. het lichaam gebruikt deze voedingsstoffen om te groeien, je metabolisme op gang te houden en voor tal van andere lichaamsfuncties.

In de volksmond wordt er ook wel gezegd: “Je macro’s”. Marco betekent groot, macronutriënten zijn dus voedingsstoffen die het lichaam in grote hoeveelheden nodig heeft. De macronutriënten zijn onder te verdelen in 3 groepen:

Wat zijn Micronutriënten? Simpel gezegd zijn micronutriënten voedingsstoffen welke in kleine hoeveelheden in ons voedsel voorkomen. Dit zijn voedingsstoffen waar een volwassen persoon maar gemiddeld één gram of minder per dag van binnenkrijgt. De tegenhanger van micronutriënten zijn: macronutriënten. Dit zijn grote nutriënten.

Wat zijn Micronutriënten

Het woord nutriënten is eigenlijk een ander woord voor voedingsstoffen. Binnen de nutriënten heb je een macro- en een microversie van. Micro betekent klein, en Macro betekent groot. Macro- en Micronutriënten zijn dus grote en kleine voedingsstoffen. Dit zijn belangrijke stoffen die ons lichaam nodig heeft en die wij binnenkrijgen via onze voeding.

De micro- en macronutriënten geven ons lichaam bouwstoffen en energie, maar ook regulerende stoffen. Veel van de voedingsstoffen die we kennen zijn essentiële voedingsstoffen. Dit houdt in dat ons lichaam die voedingsstoffen niet of niet voldoende zelf kan aanmaken. Om deze reden moeten we voeding nuttigen waar deze stoffen in voorkomen. De micronutriënten zijn onder te verdelen in 3 groepen:

Tot slot hebben we ook nog voedingsvezels nodig. Al deze onderdelen samen vormen de voedingsstoffen of nutriënten.

Veel gestelde vragen over afvallen!

Hieronder hebben wij een kort overzicht gemaakt met gerelateerde vragen over ‘Afvallen’. Mocht je zelf nog met vragen zitten, laat ze weten in de reactie, zodat wij je kunnen voorzien van een passend antwoord!

Ja dat kan! Vooral in het begin kun je snel afvallen. Maar onthoud wel dat het in de eerste paar weken voornamelijk overtollig vocht is wat je kwijt raakt. Wanneer je vervolgens voor een langere tijd door blijft gaan raak je overtollig lichaamsgewicht kwijt.

Het beste wat je kunt doen is voor jezelf eerst bepalen hoeveel je wilt afvallen. Met welk gewicht begin je en met welk gewicht wil je eindigen? Wat je vervolgens wilt doen is achterhalen hoeveel calorieën je op dagelijkse basis eet en hoeveel calorieën je nodig hebt om af te vallen. Als je wilt afvallen moet je namelijk voor een langere periode in een calorie tekort zitten.

Waar je kunt beginnen is kijken naar de hoeveelheid eiwitten wat je dagelijks nodig hebt. Een eiwitrijkdieet zorgt ervoor dat je langer een verzadigd gevoel hebt en het helpt bij afvallen. Probeer bij elke maaltijd rond de 20 a 30 gram eiwitten te nuttigen. Zo kun je bijvoorbeeld kip, magere kwark, eiwitshakes, tonijn, eieren of amandelen toevoegen aan je dieet. Begin klein en maak iedere keer kleine eetwissels.

Het belangrijkste waar je op kunt letten is de hoeveelheid suiker wat je op dagelijkse basis eet. In heel veel producten zitten zonder dat je het weet suikers. Lees de etiketten van verschillende producten maar eens, en je zult verstelt zijn in hoeveel producten suikers zitten. Ook is het slim vloeibare calorieën te laten staan. Dit zijn dranken waar calorieën in zitten, zoals frisdrank. Neem in plaats daarvan koffie, thee of water.

  1. Nuttig een eiwitrijk en vezelrijk dieet
  2. Laat vloeibare calorieën staan
  3. Vermijd producten waar suikers in zitten
  4. Maak iedere dag kleine eetwissels
  5. Drink voldoende water
Ryan Francis
Mijn naam is Ryan en ik heb een grote passie voor gezondheid en goede voeding. Dit was niet altijd zo. In mijn tiener jaren had ik last van overgewicht waardoor ik ook enorm onzeker was. Totdat ik er genoeg van had! Sinds mijn 18e ben ik begonnen met Fitness en is mijn gezondheid met stappen en sprongen vooruit gegaan. Met deze website wil ik mijn kennis delen zodat ik andere kan helpen met een gezond en fitter leven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *