Afvallen zonder sporten in 5 gemakkelijk te volgen stappen

Gemiddelde leestijd: 10 minuten
Afvallen zonder sporten

Afvallen zonder sporten, is dat mogelijk? Als je graag kilo’s overgewicht kwijt wilt raken maar je je daarvoor niet in het zweet wilt werken, dan is afvallen zonder sporten het overwegen waard.

Weliswaar helpt sporten je bij de extra verbranding van calorieën, maar het is niet strikt noodzakelijk om gewichtsvermindering te realiseren.

Uiteindelijk dragen sportieve activiteiten maar voor zo’n 20 procent bij aan het afslankproces. Voor wat betreft de overige 80 procent draait het vooral om het eten en drinken van de juiste dingen.

Het aloude gezegde ‘elk pondje gaat door het mondje’ laat daarbij eigenlijk niets aan duidelijkheid te wensen over.

In dit artikel gaan we kijken naar of afvallen zonder sporten mogelijk is, wat je wel maar ook vooral niet moet doen.

Inhoudsopgave

Afvallen zonder sporten, beginnen bij het begin

Je kunt je lichaam namelijk als een soort chemische fabriek zien die alles wat je gedurende de dag eet en drinkt omzet in koolhydraten, eiwitten en vetten.

Je huidige overgewicht is ontstaan omdat je dat drietal uit balans hebt gebracht door gedurende een langere periode meer koolhydraten en vetten tot je te nemen dan je lichaam nodig heeft.

Een teveel aan koolhydraten zorgt er namelijk voor dat je lichaam extra veel moeite moet doen om vet te verbranden en vet dat niet verbrand wordt wordt als energie ‘voor later’ opgeslagen in je lichaam.

Je kunt deze trend doorbreken door je voedingspatroon consequent aan te passen, zodat je lichaam dagelijks minder calorieën opneemt dan er voor je functioneren nodig is. Dit betekent overigens niet dat je honger hoeft te lijden.

Door de juiste dingen gedurende de dag te eten en te drinken krijgt je maag nog steeds gewoon de indruk vol te zijn en zal de drang om lekkere trek te stillen vervagen.

Snel afvallen tips

Dranken die je beter niet meer kunt drinken

Voldoende drinken is sowieso erg belangrijk voor je lichaam, maar wat je de hele dag door drinkt telt natuurlijk wel mee in het totale calorieënplaatje.

Wil je afvallen zonder te sporten, dan zul je in de eerste plaats vaarwel moeten zeggen tegen het drinken van frisdranken. Of het nu om cola, sinas, cassis, energiedrankjes of andere frisdranken gaat, in alle gevallen hebben ze één overeenkomst: er zit onnoemelijk veel suiker in.

En die suikers zetten zich in je lichaam om in vetten. Wellicht overweeg je in zo’n geval om voor een light-variant te kiezen, maar uiteindelijk zijn ook die niet echt gezond voor je en je doe je er gewoon goed aan om frisdranken helemaal links te laten liggen.

Hetzelfde geldt voor de vruchtensappen die je in de supermarkt kunt kopen.

Als je niet alleen maar afgaat op het ‘gezellige’ fruit op de verpakking en er eens echt de tijd voor neemt om te lezen wat er op het pak staat, dan zul je zien dat ook aan dit soort ogenschijnlijk gezonde drankjes extra suikers zijn toegevoegd.

Wil je toch graag vruchtensap drinken? Pers het dan zelf uit en drink het met mate.

Tenslotte doe je er ook verstandig aan om je alcoholgebruik fors te minderen of als het even kan helemaal op te geven. Ongeacht of het nu om wijn, bier of een andere alcoholische drank gaat, de alcohol die erin zit is ontstaan uit suikers en een teveel aan suikers is sowieso slecht voor je lichaam.

smoothies

Toegestane dranken tijdens het afvallen

Wat mag je dan nog wel drinken als je wilt afvallen zonder te sporten? Naast de eerder genoemde zelf uitgeperste vruchtensappen heb je keuze uit water, koffie en thee.

En voor wat betreft die twee laatstgenoemde geldt uiteraard dat je deze dan zonder suiker drinkt. Op het gebied van thee is met name groene thee een aanrader.

Hiervan is namelijk bekend dat het je stofwisseling versnelt waardoor verse suikers sneller worden verbrand en je lichaam eerder je vetreserves aan moet spreken voor het verbranden van calorieën.

Overmatig groene thee drinken wordt echter afgeraden, want dat kan nierstenen veroorzaken. Beperk je daarom tot maximaal 3 kopjes per dag.

Pas je eetpatroon aan

Uiteraard is het ook van groot belang dat je goed oplet wat je gedurende de dag eet als je wilt afvallen zonder te sporten.

Daarbij is clean eten eigenlijk de belangrijkste grondregel. In plaats van kant-en-klare fabrieksproducten uit pakjes, zakjes en bakjes te nuttigen zul je over moeten schakelen op volledig zelfbereide maaltijden.

Als je deze manier van afslanken echt serieus neemt, dan zal het je al snel opvallen dat je steeds meer tijd in de keuken begint door te brengen.

Omdat je met deze manier van afvallen al snel de eerste resultaten ziet (en in positieve zin ook voelt) zul je dat gegarandeerd niet als een probleem ervaren en het na verloop van tijd steeds meer als een leuke uitdaging beschouwen om lekkere gerechten voor jezelf klaar te maken die niet alleen gezond en caloriearm zijn, maar ook gewoon echt lekker.

Nederlanders zijn in het algemeen enthousiaste broodeters. Twee van onze dagelijkse maaltijden bestaan doorgaans uit bammetjes.

Om je koolhydrateninname terug te dringen doe je er echter goed aan om het eten van brood sterk te verminderen of helemaal uit je dagelijkse eetpatroon te schrappen.

Hetzelfde geldt voor pasta. Pasta’s geven je weliswaar energie als je intensief sport, maar dat laatstgenoemde maakt in dit artikel juist géén deel uit van de afvalmethode en dus is het verstandiger om het gewoonweg niet of nauwelijks te eten.

Uiteraard zijn koekjes, gebak en snoep, die naast koolhydraten ook volop ongezonde vetten en suikers bevatten, ook een ronduit onverstandige keuze als je wilt afvallen zonder te sporten.

Snoep en Zoetigheid

Vegetarisch of Veganistisch?

Tenslotte doe je er ook goed aan om het eten van vlees te beperken. Vlees bevat weliswaar eiwitten die goed voor je lichaam zijn, maar is ook rijk aan vet.

Het is daarom verstandiger om meerdere dagen in de week vegetarisch of veganistisch te eten of helemaal naar een van die twee laatstgenoemde diëten over te schakelen.

Peulvruchten kunnen in dat geval goede eiwitrijke vleesvervangers zijn.

Als je ervoor kiest om elke dag van de week vegetarisch of veganistisch te gaan eten, dan is het wel van belang dat je ook elke dag een vitamine B12-tabletje neemt omdat die noodzakelijke vitamine niet in plantaardige producten voorkomt.

Wil je je ongezonde snackmomentjes de kop indrukken? Kies dan voor alternatieven in de vorm van bijvoorbeeld schijfjes wortel of komkommer.

Ook noten, zoals amandelen en walnoten zijn in dat kader een goede en smakelijke keuze omdat daarin allerlei gezonde voedingstoffen zitten en ze vanwege hun complexe structuur niet bijdragen aan gewichtstoename.

Noten

De aanhouder wint… een steeds gezonder wordend lichaam

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen is afvallen zonder te sporten vooral mogelijk door je dagelijkse eetpatroon te veranderen en die verandering ook gewoon een vast onderdeel van je leven te maken.

Vind je het lastig om in één keer definitief de knop om te zetten naar een volledig gezonde manier van eten? Doe het dan – op een consequente manier – stap voor stap.

Belangrijk is dat je om de paar dagen steeds weer een ander onderdeel van je dagelijkse eetpatroon voor een gezondere variant vervangt.

Op die manier wordt het dan steeds meer een gewoonte wordt om gezond te eten en te drinken.

Natuurlijk kun je bij deze afslankmethode bijvoorbeeld één keer per week een ‘cheat day’ inbouwen, maar voorkom daarbij wel dat die ‘cheat day’ de aanleiding voor je wordt om terug te keren naar een ongezonde manier van eten en drinken.

Als je deze gezonde levensstijl langere tijd aanhoudt zul je overigens merken dat je steeds minder behoefte krijgt aan dit soort ‘cheat days’.

Bijkomend voordelen van het sterk terugdringen van suikers en koolhydraten in je eetpatroon zijn onder meer ook dat je je – ook zonder te sporten – een stuk fitter en alerter voelt.

Dat allerlei pijntjes in je lichaam verdwijnen en dat je huid er beter uit gaat zien, waardoor je omgeving je in de regel een stuk jonger inschat dan je werkelijk bent.

Ik hoop dat je dit een interessant artikel vond. Heb je nog een vraag of opmerking? Laat hieronder een reactie achter en tot de volgende keer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *